Frequente reizigerNieuwsNL nieuwsSchiphol Airport

Werknemers Axxicom Schiphol staken

De werknemers van Axxicom starten zondagochtend met werkonderbrekingen, omdat hun werkgever cao-onderhandelingen met FNV Luchtvaart blijft weigeren. Eerder hielden zij al publieksvriendelijke acties en stiptheidsacties. De werknemers begeleiden passagiers met een beperking op Schiphol voor en na hun vlucht. ‘Vanaf zondag komen er steeds zwaardere werkonderbrekingen’, zegt Egon Groen, bestuurder FNV Luchtvaart.

Axxicom weigert cao-onderhandelingen met vakbond

“Axxicom weigert tot nog toe pertinent om over een cao te onderhandelen met FNV Luchtvaart ondanks dat de werkgever dit vorig jaar had beloofd. Het is beleid bij de moederonderneming Trigion om alleen zaken te doen met een ondernemingsraad. De ondernemingsraad van Axxicom weigert daaraan mee te werken en wil dat de FNV de onderhandelingen voert”, aldus FNV.

Eisen: minder werkdruk, meer collega’s en meer loon

Bij de stiptheidsacties van afgelopen week bleek dat Axxicom 50 medewerkers tekort kwam om alle passagiers tijdig te helpen. Volgens FNV Luchtvaart komt dat neer op een personeelstekort van 40% op dat moment. Behalve een oplossing voor de werkdruk eisen de vakbondsleden 3,5% meer loon, een eerlijk functiewaarderingssysteem, verlichting van het vaak fysiek zware werk en voldoende collega’s om het werk goed te kunnen doen. 

“We hebben nu geen cao en het personeelsreglement is al drie jaar verlopen. We eisen dat onze werkgever snel aan tafel komt”, zegt een van de werknemers die zondagochtend meedoet met de werkonderbreking.

Het bedrijf heet voluit Trigion Axxicom Airport Caddy en is onderdeel van Facilicom Group.

Tags

Redactie

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - het luchtvaartnieuws & meer

Gerelateerde artikelen