Icelandair sluit 2018 af met een verlies wegens de lage ticketprijzen en hoge kostenstijging, waaronder de olieprijs, zo blijkt uit de jaarcijfers van de IJslandse luchtvaartmaatschappij.
Verlies
Icelandair noteerde aan het einde van vorig jaar een verlies van 55,6 miljoen dollar (49,2 miljoen euro). In 2017 noteerde de IJslanders nog zwarte cijfers onder de lijn toen de nettowinst 37,5 miljoen dollar (33,2 miljoen euro) bedroeg. Ondanks het verlies zag de maatschappij 2 procent meer passagiers aan boord van hun vliegtuigen stappen, namelijk 4,13 miljoen.
Kosten
Ondanks dat de omzet met 7 procent steeg naar omgerekend 1,3 miljard euro, stegen de kosten ook flink voor IJslands grootste luchtvaartmaatschappij. De hoogste kostenstijging was die van geleasete vliegtuigen, namelijk 68 procent. De brandstofkosten stegen 27 procent en de salarissen en aanverwante kosten met 16 procent. Alles bij elkaar kwamen de operationele kosten op omgerekend op 1,27 miljard euro neer, 15 procent meer dan vorig jaar.
Toekomst
Kijkende naar de toekomst verwacht Icelandair in 2019 ook nog rode cijfers te schrijven, zo’n 5,1 miljoen euro aan nettoverlies. Wel zal de capaciteit met zo’n 10 procent verhoogd worden, waardoor er meer passagiers vervoerd kunnen worden. Die capaciteitsgroei komt in de vorm van 11 nieuwe Boeing 737 MAX-toestellen waarvan er zes dit jaar worden geleverd en vijf in 2020.