Ryanair heeft in Londen een rechtszaak gewonnen die claimorganisaties, organisaties die als derde partij geld voor gedupeerde reizigers bij airlines claimen, tegen de Ierse prijsvechter had aangespannen, zo meldt Ryanair.
Geschil
Het geschil tussen de claimorganisaties en Ryanair ging over het feit dat passagiers die vertraging hebben bij de maatschappij opgelopen, en recht hebben op een EU261-compensatie, moeilijk konden achterhalen waar ze die compensatie konden aanvragen. Ook het proces om de compensatie van Ryanair te ontvangen zou complex zijn.
Uitspraak
De uitspraak van het Londense Hooggerechtshof luidt: “Ryanair heeft een rechttoe rechtaan en gemakkelijk te gebruiken proces voor haar passagiers opgezet om hun vorderingen tot schadevergoeding online of per briefwisseling, zonder de hulp van een derde partij, aan te vragen.”
Ryanair
Hoofd marketing van Ryanair, Kenny Jacobs, zegt over de uitspraak: ‘we verwelkomen deze uitspraak van het hooggerechtshof. Als klanten een geldige claim hebben voor compensatie, kunnen ze hun claim rechtstreeks indienen op de website van Ryanair en deze buitensporige aftrekposten voor claims van claimorganisaties vermijden. Vorig jaar hebben we een speciaal Claims-team opgericht om deze geldige claims binnen tien werkdagen te verwerken en om het zo eenvoudig mogelijk te maken voor onze klanten.’
Brief
Vorig jaar stuurde Ryanair nog een dreigende brief naar Nederlandse claimorganisaties, waarin de Ieren schrijven dat de claimbureaus moeten stoppen met het indienen van claims omdat ze ‘de goede relatie met de passagiers’ verstoren.