Historische luchtvaartInterviewLiefhebberLongreadMilitairNaast het nieuwsVliegtuigtype & -bouwer

Op jacht naar de Norseman-schat

Enkele maanden geleden doken op social media foto’s op van Arno van der Holst uit een ijzig koud Canada. Uit de summiere toelichting bleek dat hij onderdelen zocht voor een karakteristiek toestel van de in Nederland geboren ontwerper Bob Noorduyn. Kenners weten dan dat het om de prachtige bushplane gaat, die luistert naar de naam ‘Norseman’. Maar bij het grote (luchtvaart)publiek is dit toch een vrij onbekend vliegtuig, een mooie reden om er aandacht aan te besteden. Up in the Sky sprak met Van der Holst niet alleen over zijn bijzondere zoektocht naar Norseman-onderdelen, maar ook over het recent geopende Nederlands Transport Museum in Nieuw-Vennep, waarvan hij voorzitter is.

Copyright: Vliegtuig Compagnie

Carrière

Arno van der Holst (51, woonachtig in Lelystad) is opgegroeid in het westen van het land. Na zijn studie in Haarlem en Rotterdam heeft hij sinds zijn twintigste carrière gemaakt bij het Aviod(r)ome: begonnen als filmoperateur/suppoost, vervolgens commercieel medewerker en uiteindelijk directeur. In 2010 is hij voor zichzelf begonnen met adviesopdrachten over de hele wereld. De Nederlandse museum- en restauratiewereld bleven echter trekken met functies op het Hembrug-terrein (Zaandam) en bij het Nederlands Transport Museum. Van der Holst kan ook terugkijken op een mooie vliegcarrière: hij is op zijn 14e gestart met zweefvliegen en motorzweven op een Falke op Marine Vliegkamp Valkenburg. Later vloog hij op Lelystad Airport op de Piper (Super) Cub, Fokker S-11 en Stemme motorzwever.

Jacht

Van der Holst vertelt geanimeerd over zijn reis naar Noord-Amerika: “In Canada ben ik op jacht gegaan naar UC-64a Noorduyn Norseman-onderdelen. Dit type vliegtuig staat in het museum in Nieuw-Vennep, we werken daar met enthousiaste, toegewijde en kundige vrijwilligers aan een luchtwaardige restauratie. Ik ben op 15 Norseman-locaties geweest en heb in totaal 20 Norsemans gezien. Sommige machines stonden buiten, in de ijzige kou (gevoelstemperaturen van -30….). Het was echt enorm leuk om met eigenaren en techneuten te praten. Mooie verhalen werden uitgewisseld, wat dat betreft is de luchtvaarwereld echt een familie; als je over oude vliegtuigen praat dan opent ieders hart zich. Ik heb In totaal 3.000 kilometer gereden, van Minnesota in de USA tot Red Lake in Ontario. Bij dit dorpje, met de prachtige bijnaam ‘Norseman Capital of the World’, stopt de weg. Vanaf daar vlogen de Norsemans verder naar het noorden om de Eskimo’s te bevoorraden en vissers af te zetten.”

Copyright: Viegtuig Compagnie

Onbemind

Onbekend maakt onbemind. Dat gaat zeker op voor de uit Nederland afkomstige vliegtuigontwerper Noorduyn. Arno van der Holst legt uit: “Als je het verhaal van de man Bob Noorduyn zou kennen word je op slag enthousiast. Wat een leven heeft hij gehad! Hij is geboren in 1893 in Nijmegen en heeft een technische opleiding in Nederland en Duitsland gevolgd. Noorduyn is begonnen als modelvlieger als lid van de KNVvL, toen ontwerper geweest bij Koolhoven en Fokker en directeur van de Amerikaanse Fokkerfabrieken. Daarna was hij werkzaam als vliegtuigontwerper bij Bellanca en Pitcairn en tot slot directeur van zijn eigen fabriek ‘The Noorduyn Aircraft Limited’, gevestigd in Montreal. Hij is in 1959 overleden.”

Copyright: Vliegtuig Compagnie

Hoogdekker

De C-64 Norseman, een ontwerp van Noorduyn, maakte zijn eerste vlucht in november 1935. Van de hoogdekker, die wel wat weg heeft van de veel bekendere de Havilland Canada DHC-2 Beaver of DHC-3 Otter, zijn er ruim 900 gebouwd. De Noorduyn Norseman is een klein verkeers- en transportvliegtuig met ruimte voor acht passagiers. Grote aantallen waren in dienst bij de Amerikaanse luchtmacht. In Canada werd het toestel vooral ingezet om piloten op te leiden voor de Royal Air Force of andere luchtmachten van het Britse Gemenebest. Het toestel is tijdens de Tweede Wereldoorlog ook gebruikt als verbindings- en transportvliegtuig. In Nederland hebben bij de luchtmacht geen Norsemans gevlogen. Wel heeft er van 1948-1950 een exemplaar in Nederlands-Indië gevlogen bij het 20 Squadron met registratie T-400.

Copyright: Vliegtuig Compagnie

Vrijwilligers

Arno van der Holst legt uit wat de plannen zijn met de Norseman in Nieuw-Vennep: “Het is de bedoeling dat onze Norseman, de CF-GLI, luchtwaardig gerestaureerd wordt. Dat doen we met een ploeg van zo’n acht vrijwilligers. Vliegwerk Holland uit Midden-Zeeland ziet toe op de restauratie en helpt actief mee. Ik denk dat er al een paar duizend uur arbeid in de restauratie gestoken is. We hopen dat we de machine binnen niet al te lange tijd luchtwaardig kunnen maken. Maar ja, plannen in de historische luchtvaart gaat bijna altijd fout, dus we zien wel hoe het loopt. Voorlopig zijn we elke donderdagavond en zaterdag actief met de restauratie.”

Nederlands Transport Museum. Copyright: Vliegtuig Compagnie

Spieken

Ook Aviodrome in Lelystad heeft in de T-2 hangaar een Norseman in restauratie. “De Aviodrome Norseman was de eerste Norseman die ik voor een Nederlands museum aankocht. Deze machine heeft een prachtige historie en wordt op dit moment óók door zeer betrokken vrijwilligers gerestaureerd. Het gaat daarbij nu vooral om het herstellen van de bedrading. We werken waar mogelijk samen. Aviodrome is al veel langer bezig met het project, dus zij zijn verder. We hebben al een paar keer mogen spieken en dat was enorm leerzaam. Over niet al te lange tijd zijn er dus twee prachtige vliegende Norsemans in Nederland,” aldus Van der Holst.  

Vliegtuigwerkplaats

Het opknappen van de Norseman van het Nederlands Transport Museum gebeurt door de Vliegtuig Compagnie. Deze organisatie is opgericht in 2012 toen werd besloten om op het Hembrugterrein vliegtuigen te gaan restaureren. Sinds die tijd werd er gewerkt aan een Cessna Bobcat en later aan een Noorduyn Harvard, die omgebouwd wordt tot vooroorlogse NA-27. Van der Holst: “Eind 2014 werd overgeschakeld op de Norseman en werd de Bobcat tijdelijk opgeslagen. In 2017 is de Vliegtuig Compagnie verhuisd naar Nieuw-Vennep. Op dit moment draait het bedrijf op volle toeren en heeft zij een compleet ingerichte vliegtuigwerkplaats ter beschikking. Er zijn twee groepen vrijwilligers actief die in Nieuw-Vennep werken aan de NA-27 en de Norseman. Ook wordt er incidenteel gewerkt aan de Douglas DC-2 van het museum, een Bell 47 helikopter en aan een prachtige Stearman Hammond.”

Toekomst

Aan het einde van het interview de vraag hoe de voorzitter van het Nederlands Transport Museum de toekomst ziet. Arno van der Holst antwoordt: “Over een jaar of drie willen we ons vestigen in een enorm stadspark dat door de Gemeente Haarlemmermeer ontwikkeld wordt. Dat heet ‘PARK21’ en ligt tussen Nieuw-Vennep en Hoofddorp. Wij bouwen daarin ‘MUSEUMPARK21’. In dat museumpark staat het thema transport centraal maar zal er ook aandacht zijn voor andere thema’s of collecties. Zo is er interesse in een ‘vrijheidsmuseum’ dat dat thema uit wil dragen en hebben andere collectiehouders zich gemeld. Vorige maand hebben we een intentieverklaring van de gemeente gekregen waarin men verklaart graag met ons te willen samenwerken aan de realisatie van onze droom: een Themapark over mobiliteit. Tot slot maak ik graag van de gelegenheid gebruik om alle lezers van Up in the Sky uit te nodigen om een keer langs te komen aan de Lucas Bolsstraat in Nieuw-Vennep. Kijk voor de openingstijden op www.nederlandstransportmuseum.nl.”   

Arno van der Holst. Copyright: Vliegtuig Compagnie

Tags

Remco de Wit

Redacteur / fotograaf. Remco is jurist, communicatie-adviseur en luchtvaartfotograaf. Hij volgt de ontwikkelingen in de luchtvaart op de voet en legt ze graag op foto vast. Bovendien levert Remco ook tekst-bijdragen voor Up in the Sky.

Gerelateerde artikelen

Back to top button