Minister van Infrastructuur en Waterstaat Cora van Nieuwenhuizen zegt in een interview met de Volkskrant dat Lelystad Airport er gaat komen en Schiphol na 2020 niet op slot kan.
Groei
Op de vraag hoe Van Nieuwenhuizen tegen de groei van Schiphol aankijkt, nu de luchthaven het bewegingsplafond van 500.000 vliegbewegingen bereikt heeft, antwoordt ze dat daar een ‘juiste balans’ in gevonden moet worden. “Je kunt nooit één partij helemaal z’n zin geven en de ander niet. Ik moet ook rekening houden met alle mensen die met heel veel plezier vanaf Schiphol op vakantie gaan, of een baan hebben op de luchthaven of op hoofdkantoren in de omgeving. Het wordt een puzzel. Het zal geen ongebreidelde groei zijn, zo van: vlieg maar raak, en het zal ook niet zijn: we zetten Schiphol op slot of we trekken de stekker eruit. Dat kan gewoon niet.”
Schiphol
Met 326 bestemmingen is Schiphol het tweede luchtvaartknooppunt ter wereld, maar volgens Van Nieuwenhuizen moet er toch gegroeid worden om ‘niet de boot te missen ten opzichte van andere vlieghubs in Europa.’
Schizofreen
‘Het gaat erom dat je naar de cruciale plekken kunt blíjven vliegen. Je ziet een enorme groei van de luchtvaart in delen van de wereld waar ze het eerder niet konden betalen. Als ze vanuit die delen wel veel meer naar Frankfurt, Brussel of Heathrow kunnen vliegen, wordt het interessanter om daar over te stappen. Het is niet zo dat je zonder groei van Schiphol wel die 326 bestemmingen kunt vasthouden. Het schizofrene is: als zo’n Europees Medicijnagentschap (EMA) naar Nederland komt, klinkt er: hoera, hoera! Maar zonder al die bestemmingen van Schiphol was het EMA niet naar Amsterdam gekomen’, aldus Van Nieuwenhuizen.
Lelystad
Over Lelystad Airport is de minister ook op zoek naar een balans: “we zitten nu in een fase waarin er niet veel meer oplossingen te bedenken zijn. De wensen voor Lelystad zijn lastig te verenigen: aan de ene kant wil de Europese Commissie totaal aan het non-discriminatiebeginsel vasthouden, terwijl de Kamer vol gaat voor het selectiviteitsbeleid. Die eisen sluiten elkaar uit als je ze beide voor honderd procent toezegt. Ik moet dus een balans zoeken.”
Gesprek
Van Nieuwenhuizen zegt ook in gesprek te moeten met de coalitiepartners CDA, D66 en ChristenUnie, omdat die partijen geen autonome groei van Lelystad Airport willen. “Daar bedoelen ze mee dat ze in Lelystad niet de situatie willen zoals die op Eindhoven Airport is ontstaan. Dus dat er alleen maar vakantievluchten bijkomen zonder dat op Schiphol ruimte vrijkomt. Ik moet laten zien dat ook de nieuwe toetreders op Schiphol en Lelystad, waar de Europese Commissie op aandringt, gaan voldoen aan de criteria van het selectiviteitsbeleid”, zegt de minister.