De werknemers van Axxicom, die passagiers met een beperking op Schiphol voor en na de vlucht begeleiden, leggen vandaag drie keer het werk neer, zo meldt FNV Luchtvaart.
Staking
FNV: ‘de werknemers van Axxicom houden vandaag weer drie werkonderbrekingen, omdat hun werkgever nog steeds weigert om te praten over een nieuwe cao.’ Op zondag 10 februari hielden zij al publieksvriendelijke acties, stiptheidsacties en korte werkonderbrekingen.’ FNV maakte niet bekend op welke moment het werk werd neergelegd.
Onderhandelingen
FNV meldt dat Axxicom blijft weigeren om over een cao te onderhandelen met FNV Luchtvaart, ondanks dat de werkgever dit vorig jaar had beloofd. ‘We hebben nu geen cao en het personeelsreglement is al drie jaar verlopen. We eisen dat onze werkgever snel aan tafel komt’, zegt een van de werknemers.
Eisen
Bij de stiptheidsacties van vorige week bleek dat Axxicom 50 medewerkers tekort kwam om alle passagiers tijdig te helpen. Volgens FNV Luchtvaart komt dat neer op een personeelstekort van 40% op dat moment. Behalve een oplossing voor de werkdruk eisen de vakbondsleden 3,5% meer loon, een eerlijk functiewaarderingssysteem, verlichting van het vaak fysiek zware werk en voldoende collega’s om het werk goed te kunnen doen.Â