Transavia Frankrijk is vandaag de dag zo goed als volledig Frans. “Het belang van Transavia Nederland in Transavia Frankrijk is nu 4 procent”, zegt financieel directeur Erik Swelheim van KLM desgevraagd tegen Up in the Sky bij de presentatie van de jaarcijfers.
Transavia
Bij de oprichting van Transavia Frankrijk was de maatschappij nog voor 40 procent in handen van Transavia Nederland, dat op haar beurt een volledige dochter is van de KLM Groep.
Controle
“Transavia Nederland is nog steeds volledig onderdeel van KLM”, benadrukt Swelheim. Een paar jaar geleden, toen de gemoederen tussen Parijs en Amstelveen hoog opliepen, was er al sprake van dat Air France-KLM de volledige controle wilde over Transavia Frankrijk. Bovendien stonden in de zomer van 2015 de eigendomsverhoudingen van Transavia Nederland ter discussie. Daar is volgens de cfo van KLM nu geen sprake meer van.
Verwaterd
KLM heeft geen geld verdiend aan het afbouwen van het belang in de Franse tak. “We hebben ons belang in Transavia Frankrijk niet verkocht aan het moederbedrijf”, licht ceo Pieter Elbers toe. “Air France-KLM heeft middels een forse investering het aandelenkapitaal vergroot, waardoor ons belang is verwaterd tot de huidige 4 procent.”
München
De hele discussie over de ‘Transavia’s’ werd destijds gevoed door de Europese ambities van Air France-KLM met Transavia. De opening van een basis in München was daar onderdeel van. Die basis was geen lang leven beschoren en de Europese ambities zijn in die zin getemperd, dat er geen bases van Transavia buiten Nederland of Frankrijk meer komen. Wel zet Air France-KLM vol in op expansie van de ‘low cost-dochter’ op de thuismarkten.