Uit een nieuw rapport van de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OvV) blijkt dat na het voorval met vlucht MH17 boven Oekraïne er bewuster omgegaan wordt met vliegen over conflictgebieden.
Stappen
Uit het rapport blijkt dat ‘de afgelopen jaren belangrijke stappen zijn gezet om te komen tot betere beheersing van de risico’s die gepaard gaan met het vliegen over conflictgebieden. Het is wel van belang dat de reeds geïmplementeerde veranderingen worden bestendigd en dat partijen de aangekondigde vervolgstappen zetten. Essentieel hierbij is de bereidheid van partijen om elkaar actief te informeren over (mogelijke) dreigingen ter bescherming van burgers en passagiers wereldwijd.’
Vervolgonderzoek
Bovenstaande alinea verwoordt één van de verschillende uitkomsten van het vervolgonderzoek van de OvV naar aanleiding van vlucht MH17, de neergeschoten Malaysia Airlines Boeing 777-200ER die op 17 juni 2014 van Amsterdam naar Kuala Lumpur vloog. Aan boord zaten 298 mensen; 283 passagiers en vijftien bemanningsleden. Het toestel verdween om 15:18 uur van de radar boven Oekraïne.
Aandachtspunten
‘Er zijn nog voldoende aandachtspunten voor de komende jaren’, aldus de OvV. ‘In de afgelopen jaren is er nog niet of nauwelijks iets veranderd in het luchtruimbeheer door Staten die te maken hebben met een gewapend conflict op hun grondgebied. De Raad realiseert zich dat Staten die zijn verwikkeld in een gewapend conflict moeite kunnen hebben de veiligheid van hun luchtruim te bewaken. Dat blijkt ook in de praktijk. Met uitzondering van Oekraïne heeft geen enkele Staat beperkingen voor zijn luchtruim ingevoerd met betrekking tot het overvliegen van conflictgebieden.’
Vertrouwen
‘Een ander aandachtspunt is dat luchtvaartmaatschappijen aangeven dat de diepgang van de beschikbare informatie niet altijd toereikend is voor een adequate risicobeoordeling. Ook bestaan er belemmeringen inzake het delen van niet-openbare informatie. Voorwaarden voor de uitwisseling van dreigingsinformatie zijn onder andere een goed informatienetwerk en onderling vertrouwen. Voor toegang tot relevante informatie is een goede relatie en wederzijdse communicatie tussen een luchtvaartmaatschappij en de inlichtingendienst(en) van de Staat waar die maatschappij gevestigd is essentieel. Dit is niet overal ter wereld vanzelfsprekend’, aldus de OvV.
De nieuwe Bose A30-pilotenheadset: beter dan ooit?
Bestel nu in de webshop van Bose Aviation!

