Voor velen een jeugddroom: piloot worden. Vaak wordt deze droom ingeruild voor een “normaal” beroep, maar wat als de droom blijft hangen? Er zijn veel verschillende routes naar veel verschillende cockpits en carrières. Om te helpen bij deze keuzes heeft Jaap Schellinger het boek ‘Hoe word ik piloot?’ geschreven.
Het boek is niet bedoeld als advies om een specifieke vliegschool te kiezen, maar om de lezer goed te informeren welke stappen er gezet moeten worden om piloot te worden en over hoe het leven van een piloot er uitziet. Het belangrijkste onderscheid dat wordt gemaakt is dat tussen de militaire luchtvaart, General Aviation, Bush vliegen en (uiteraard) de burgerluchtvaart.
Burgerluchtvaart
Aan de hand van een beschrijving over een dag van een piloot, een feitenoverzicht en het verschil tussen potentiële werkgevers krijgt de lezer een beeld van hoe het leven als piloot er uit zou kunnen zien. Het boek gaat vervolgens in op een beschrijving van de opleiding en de verschillen die er tussen de opleidingen bestaan. Alle nodige informatie wordt op een rijtje gezet zodat de lezer een goede keuze kan maken. Het boek bevat geen selectie voorbereiding, die is te vinden in het boek ‘De lucht in maar waarom met u?’, ook van Jaap Schellinger.
Bush vliegen
Een minder bekende weg naar de cockpit, maar zeker eentje die het noemen waard is. Want wat doet een Bush piloot nu eigenlijk? Het boek beschrijft niet alleen het werk van een Bush piloot maar ook de opleiding en kosten hiervan. Hetzelfde geldt voor helikopterpiloten. In het boek is duidelijke informatie te vinden over wat het werk van een helikopterpiloot bij verschillende bedrijven en instanties inhoudt. Daarnaast wordt ook beschreven hoe de opleiding er uitziet en waar deze te volgen is.
Militair
Defensie lijkt misschien de makkelijkste keuze, de opleiding is namelijk door defensie zelf geregeld en je hoeft je geen zorgen te maken over de financiering. Toch blijven er vragen over werken bij defensie die beantwoord worden in het boek. Er zijn weinig werkgevers zo divers als defensie, daarom is het belangrijk om je goed te verdiepen in de baanmogelijkheden.
General Aviation
Niet iedere piloot maakt van vliegen zijn werk. Sterker nog, de meeste piloten blijven bij de kleine luchtvaart, ook wel General Aviation genoemd. General Aviation is de naam voor alles van vliegen in Cessna’s tot deltavliegen. Ook dit deel van de luchtvaart wordt besproken, zo gaat het boek in op de verschillende luchtsporten en de kosten en verplichtingen die deze met zich meebrengen.
Het boek biedt kortom een schat aan informatie voor (ouders van) iedereen die overweegt om de stap te zetten naar het beroep van piloot. Het boek is te bestellen via www.hoewordikpiloot.nl.