De Christenunie wil dat Schiphol niet langer altijd vrij baan krijgt. Volgens de coalitiepartij is het beperken van de hinder voor omwonenden belangrijker. Dat zegt Eppo Bruins zaterdag in Het Parool.
Veluwe
De partij vindt verder dat de aanvliegroutes van Lelystad Airport aangepast moeten worden om de Veluwe te ontzien van vliegverkeer. Een route over het IJselmeer heeft volgens Bruins de voorkeur. Voor Schiphol heeft dit de consequentie dat de aanvliegroute over Flevoland wordt gehinderd, maar hinderbeperking moet prioriteit hebben, vindt de Christenunie.
Route
“Wat de Christenunie betreft is, na veiligheid, zo min mogelijk overlast voor omwonenden de belangrijkste voorwaarde voor de opening van Lelystad Airport. “Ik heb daarom een route uitgedacht die vliegtuigen vanaf Lelystad niet naar het zuidoosten laat vliegen over bewoond gebied, maar over het IJsselmeer naar het noorden. Tegen de tijd dat de toestellen bij Noord-Holland of Friesland zijn, vliegen ze al op kilometers hoogte.”
Herindeling
De komende jaren wordt er gewerkt aan de herindeling van het luchtruim. Bij de opening van Lelystad in 2020 zal nog gebruik moeten worden gemaakt van tijdelijke routes, met lagere vlieghoogtes.