Close Menu
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors’ Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Vacature plaatsen
  • Adverteren
  • Redactie
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Winkelmandje
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    SAS-vlucht moet op Schiphol landen wegens noodgeval

    09/11/2025

    Nieuw vliegtuig opstap naar samenwerking luchtmachten?

    09/11/2025

    Kan de politiek wat leren van de luchtvaart?

    08/11/2025

    De vliegende start van een Transavia-captain

    08/11/2025

    Wizz Air maakt eerdere plannen met Airbus definitief

    07/11/2025
  • Achtergrond

    Kan de politiek wat leren van de luchtvaart?

    08/11/2025

    De vliegende start van een Transavia-captain

    08/11/2025

    Met suïcidale neigingen door de vliegkeuring? | Column

    02/11/2025

    ‘Geef mij maar het vliegtuig!’

    01/11/2025

    Het korte turbulente tweede leven van een paar KLM 747’s

    01/11/2025
  • Editors’ choice

    Nieuw vliegtuig opstap naar samenwerking luchtmachten?

    09/11/2025

    Kan de politiek wat leren van de luchtvaart?

    08/11/2025

    De vliegende start van een Transavia-captain

    08/11/2025

    Airlines gaan mee met de tijd, KLM blijft achter

    07/11/2025

    ‘Potentiële spionage’ boven Nederlandse vliegbasis

    07/11/2025
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Up in the Sky»Doelgroep»Liefhebber»Saab op koers met Gripen E | Achtergrond
Liefhebber

Saab op koers met Gripen E | Achtergrond

Door Daniel Ravenswaay23 februari 2019, 05:29Leestijd: 3 minuten
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
Saab JAS 39 Gripen E prototype ©SAAB
Delen
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

Saab ligt op koers met de productieplannen van de nieuwste variant van de Gripen, de JAS39E/F. Dat maakte Hakan Buskhe, CEO van de defensie tak van het Zweedse bedrijf vorige week bekend.

Gripen E

De Gripen E, een doorontwikkeling van de Saab JAS-39 Gripen, wordt sinds begin dit jaar geproduceerd. De Zweedse luchtmacht heeft een order uitstaan voor 60 exemplaren van dit nieuwe model. Naar verwachting zullen de eerste toestellen vanaf 2021 in dienst komen bij de Zweedse luchtmacht. De ‘Initial operational capability’ zal vanaf 2023 zijn en vanaf dat moment is de Gripen E beperkt inzetbaar. Het is mogelijk dat deze order wordt uitgebreid. De Zweedse Commandant der Strijdkrachten heeft onlangs aangegeven dat hij kijkt naar een optie voor nog eens 60 stuks.

Brazilië

Ook Brazilië heeft een order geplaatst voor 36 Gripen E (eenzitsmodel) en Gripen F (tweezitsvariant) toestellen. Saab is voor deze order een samenwerkingsverband aangegaan met het Braziliaanse Embraer. Uiterlijk in 2024 moeten alle toestellen afgeleverd zijn aan de Braziliaanse luchtmacht (Força Aérea Brasileira). Saab is nog in onderhandeling met Brazilië over een aanvullende order.

Zwitserse F/A-18 Hornet vuurt het boordkanon © Robert Arts

Export-kandidaten

SAAB hoopt de Gripen E/F aan nog meer landen te kunnen verkopen. Eén van de mogelijke kopers is Zwitserland. SAAB was eerder al in de running om de Gripen C/D te leveren, ter vervanging van de F-5 Tiger. Een referendum in 2014 onder de Zwitserse bevolking hield dat in echter tegen. Behalve de F-5 is nu echter ook de F/A-18 Hornet bijna aan vervanging toe, dus mag de Zweedse vliegtuigfabrikant het nogmaals proberen. Het Zwitserse volk mag in een nieuw referendum wederom een stem uitbrengen, al zal de regering uiteindelijk mogen beslissen welk type gevechtsvliegtuig wordt aangeschaft. SAAB biedt Zwitserland tussen de 30 en 40 Gripens aan. Een beslissing hierover wordt in de loop van volgend jaar verwacht.

Een CF-18 Hornet van de Canadese luchtmacht © Leonard van den Broek

Canada

Canada is ook gebruiker van de F/A-18 Hornet en daar gaat het proces van de vervanging ook niet soepel. Recentelijk heeft Canada namelijk als tussenoplossing tweedehands Hornets overgenomen van Australië. Behalve SAAB dingen ook andere fabrikanten mee om de Canadese order: Eurofighter met de Typhoon, Boeing met de F/A-18E/F Super Hornet en Lockheed Martin met de F-35.

Finland

Een andere F/A-18 Hornet gebruiker is Finland, dat voor 2021 een keuze zal maken over een opvolger. SAAB biedt Finland 64 Gripens aan. Ook hier heeft de Zweedse vliegtuigfabrikant stevige concurrentie van Boeing. Het Amerikaanse bedrijf heeft namelijk toestemming gekregen van de Amerikaanse overheid om na Australië ook Finland de optie te bieden om de EA-18G Growler aan te schaffen.

India

In 2008 verloor SAAB de competitie van Dassault, dat een order binnensleepte van de Indiase luchtmacht voor 126 Rafale gevechtsvliegtuigen. Uiteindelijk werd deze bestelling teruggebracht tot 36 toestellen. India heeft nu een nieuwe selectieprocedure gestart, ditmaal voor 110 toestellen ter vervanging van de MiG-21 en MiG-27. Belangrijke voorwaarde voor India is dat de productie grotendeels (85%) in India kan plaatsvinden. Als India voor de Gripen E kiest, belooft SAAB bovendien een volledige overdracht van technologie.

Kroatië

Als laatste kijkt Saab naar de wensen van Kroatië. Dit land had een deal om tweedehands F-16’s over te nemen van Israel. De Amerikaanse overheid blokkeerde deze deal echter, vanwege de upgrades die in de Israelische toestellen zijn geplaatst. Het land moet dus opnieuw op zoek naar een opvolger voor de sterk verouderde Mig-21 vloot.


Vacature: aan de slag bij Vliegschool Hilversum!

Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Frontdesk Operations – Vliegschool Hilversum

Hilversum
Canadese Luchtmacht Industrie Saab Saab Gripen zweden Zwitserland
Delen: Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email Copy Link
Daniel Ravenswaay

Militair luchtvaart fotograaf. Daniel is opgegroeid in Cuijk, in de aanvliegroute van baan 24 op Volkel en hier is zijn interesse in de militaire luchtvaart ontstaan. In zijn vrije tijd is hij geregeld te vinden bij militaire vliegvelden in binnen- en buitenland.

Gerelateerde Artikelen

Bijzondere C-130 Hercules houdt winterslaap

09/11/2025Niek de Weert

Nieuw vliegtuig opstap naar samenwerking luchtmachten?

09/11/2025Niek de Weert

Kan de politiek wat leren van de luchtvaart?

08/11/2025Herman Mateboer
Recent

SAS-vlucht moet op Schiphol landen wegens noodgeval

09/11/2025

Europese airlines overwegen aankoop A321XLR

09/11/2025

Bijzondere C-130 Hercules houdt winterslaap

09/11/2025
Populair

KLM 737 vliegt van Amsterdam naar Enschede

05/11/2025

Russische vliegtuigen op bezoek in Zuid-Amerika

07/11/2025

Amerikaanse superdrone gaat de lucht in

05/11/2025

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.

Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO

Frontdesk Operations – Vliegschool Hilversum

Hilversum

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend
Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Manage Consent
  • Contact
© 2025 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Inloggen of account aanmaken

Welkom terug!

Log hieronder in op je account. Een account aanmaken kan bij het plaatsen van een bestelling.

Wachtwoord vergeten?