• Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Shopping Cart
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    Stikstof geen probleem voor heropening De Peel

    28/09/2023

    TUI breidt uit op Antwerpen

    27/09/2023

    F-35 voor Roemenië weer dichterbij

    27/09/2023

    Ontwikkeling rond nieuwe Fokker op waterstof

    27/09/2023

    Schiphol krijgt vergunning voor 500.000 vluchten, hoogoplopende kritiek

    26/09/2023
  • Achtergrond

    Vreemde eenling: Piaggio Avanti

    27/09/2023

    Nieuw! Nieuw? De Beech 360

    23/09/2023

    Wie (niet) vliegt is gek

    23/09/2023

    Waarom krijg je een slechte adem in het vliegtuig?

    17/09/2023

    Met de nieuwe Cessna Caravan EX op pad | Flight Report

    17/09/2023
  • Editors’ choice

    Tweede feestje JetBlue op Schiphol

    21/09/2023

    717 maakt tijdens vlucht twaalf tussenstops

    21/09/2023

    KLM 777 in aanvaring met ballon tijdens nadering

    20/09/2023

    Transavia stuurt extra vliegtuig naar Brussel: ‘Zeer goed ontvangen’

    20/09/2023

    Transavia 737’s wijken uit na incident

    18/09/2023
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Algemeen»Rubriek»General aviation»Kleppen stellen
General aviation

Kleppen stellen

Goof BakkerBy Goof Bakker01/03/2019Updated:01/03/20193 Mins Read
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
Eleuthera
Share
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

Precies vandaag, maar dan in 2014, vloog ik naar het eiland Eleuthera in een bepaald niet splinternieuwe Cessna. Vond het in alle bescheidenheid zelf wel weer eens leuk om te lezen, was ’t meeste vergeten…

“Just a valve problem”, zegt Bruce Hemmings, terwijl we over een badkamer-blauwe zee richting North Eleuthera vliegen. Eén cilinder geeft om de paar minuten een hik. “No big deal. Gary’s gotta take a look at that”.

Zesduizend voet beneden ons dolfijnt een klein oorlogschip van de Navy door de ruwe golven tussen Fort Pierce Florida, en Freeport, Bahamas. Maar ook ver hierboven is het onrustig. Er waait een stevige, sterk-wisselende wind, uit 230. Op Bruce’ nogal gedateerde Garmin zien we af en toe 129kts verschijnen, terwijl we indicated nauwelijks vijfennegentig halen.

Ik zou zelf kiezen voor een langgerekte track over het eiland Grand Bahama, waar pakweg twintig vliegvelden liggen. Wel-of-niet op de kaart, militair, privé, geheim of anderszins. Plekken genoeg waar je een pracht van een voorzorgslanding zou kunnen maken. Bruce kiest er toch voor om het honderd nautical mile lange eiland onder een hoek van 110 graden aan te snijden. “That way we’ll get there sooner. Before something happens”, zegt hij droogjes.

Verder gaat het, weer ruim een uur over de onrustige Atlantic. Afwisselend is het stralend-VFR, maar bij vlagen ook full-IFR.  Bruce zit er niet mee: hij laat de roestige yoke voornamelijk zijn eigen weg zoeken, en wiebelt wat met zijn teenslippers op de pedalen, om de in de witte prut ronddansende cowling de goeie kant op te wijzen. En met succes: telkens duiken er na een paar minuten weer volkomen horizontale horizonnen op uit de wolkenflarden.

De man heeft dit vaker gedaan, dat is wel duidelijk. Twenty-eight times. Know most of the islands. Eleuthera is the best”, bevestigt hij. Hij kent de tientallen vliegveldjes van de Bahama’s van buiten. Nog wat witte wolkenproppen wentelen voorbij, dan verschijnt North Eleuthera. De grauwe betonbaan is de enige dissonant in het overvloedige groen. We maken een ruime bocht over de bontgekleurde huisjes, de witte villa’s, en aanlegsteigers met luxe-jachten. “Jagger heeft hier een huis”, vertelt  Bruce: “Paradise. As simple as that.”

We worden opgewacht door autoriteiten in korte broek, en met opgetrokken wenkbrauwen, als we onze vijfendertig jaar oude Cessna-172 parkeren tussen de Jetfalcons en de Gulfstreams. Zelfs een exotische Piaggio Avanti staat op het platform. Deze hammerhead doet het natuurlijk extra-goed op dit uit koraalrif opgetrokken stuk aarde.

We strompelen met onze sporttassen en onze bierkartonnen het pilotenverblijf van het vliegveld binnen, waar de Avanti-vlieger zit op te scheppen over de hoge snelheid en het lage verbruik van zijn twin pusher. De jetvliegers, die hun multimiljonairs net hebben afgeleverd, kunnen alleen maar suffig knikken. Hun bazen willen geen props, die willen jets. De Avanti-vlieger wendt zich onverrichter zake naar ons. Vraagt waar wìj mee gekomen zijn. Lacht luidkeels, als we hem op onze Cessna wijzen. “Gisteren vertrokken zeker?”, sneert hij.

Met golfkarretjes worden we naar het dorp gereden. Vierentwintig uur lang goedkoop bier drinken en dure visjes eten, in een reisgids-achtige omgeving. Dan wordt de terugreis alweer aanvaard, want mijn beide Amerikaanse vrienden moeten maandag gewoon weer werken.

Het is nu kastelenweer, en Eleuthera ligt beeldschoon te wezen in haar azuren ligbad. De Cessna, afgetopt met 100LL, maar nu zonder bier aan boord, klimt met een keurige 600fpm uit. Terug vliegen we, verbazingwekkend genoeg wéér met een rugwind van twintig knopen. Na een paar minuten is daar weer de vertrouwde hik. “Valve problem”, mompelt Bruce:“No big deal. Gary’s gotta take a look at that.”.

De nieuwe Bose A30-pilotenheadset: beter dan ooit?

Bestel nu in de webshop van Bose Aviation!

Cessna Goof
Share. Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
Goof Bakker
  • Website
  • Facebook

Columnist en mede-eigenaar van Up in the Sky. Goof heeft zijn sporen verdiend als reclametekstschrijver en schrijft nog altijd over luchtvaart. Hij publiceerde onder andere in NRC Handelsblad en de Volkskrant. Zijn columns verschijnen zowel op Up in the Sky als in Piloot & Vliegtuig. Regelmatig kiest Goof het luchtruim, de ene keer in een Cessna O-2A, de andere keer in een Yak-52.

Related Posts

Vreemde eenling: Piaggio Avanti

27/09/2023Goof Bakker

Nieuw! Nieuw? De Beech 360

23/09/2023Goof Bakker

Wie (niet) vliegt is gek

23/09/2023Lieneke Koornstra

Comments are closed.

Recent

Pas geleverde A330neo beschadigd na botsing

28/09/2023

Gezagvoerder vlak voor landing bewusteloos

28/09/2023

Luftwaffe zwaait eerste Airbus A340 uit

28/09/2023
Populair

Applaus na optreden A320-passagiers

24/09/2023

Ural Airlines wil A320 vanaf tarweveld laten opstijgen

25/09/2023

Düsseldorf ziet grote maatschappij vertrekken

23/09/2023

Nieuwsbrief

Het laatste luchtvaartnieuws in jouw mailbox.

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.
Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Contact
Vraag uw visum of ESTA aan via VisumBuitenland!

© 2023 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Sign In or Register

Welcome Back!

Login to your account below.

Lost password?