Het Rotterdam The Hague Airport (RTHA) stelt dat de geluidsoverschrijding bij Schiedam om een ‘unieke situatie’ gaat die zich heeft voorgedaan door ‘uitzonderlijke weersomstandigheden’, zo meldt het RTHA.
Maatregelen
Het RTHA zegt dit naar aanleiding van mogelijke maatregelen die de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) van het Ministerie voor Infrastructuur en Waterstaat het vliegveld mogelijk kan opleggen wegens de geluidsovertreding.
Schiedam
‘De overschrijding van de geluidsnorm blijkt uit de Handhavingsrapportage Rotterdam The Hague Airport 2018 van de inspectie. De geluidsbelasting voor de omgeving wordt voor verschillende plekken berekend. De luchthaven heeft de geluidsnormen in 2018 op één plek, de locatie Schiedam, met 17,8 % overschreden. Op de andere plekken waren er geen overschrijdingen’, aldus de ILT.
KNMI
In de reactie op het ILT laat RTHA weten dat ook het KNMI onderschrijft dat de geluidsoverschrijding door een ‘uitzonderlijke weersituatie’ is ontstaan. “De luchthaven deelt de mening van de inspectie, dat een overschrijding niet wenselijk is en dat ze er alles aan moet doen om herhaling te voorkomen. In 2018 heeft de luchthaven voornamelijk ingezet op baansturing ter voorkoming van een overschrijding. Het voorstel is deze maatregel voortaan eerder toe te passen. Mocht de baansturing niet het gewenste resultaat hebben, dan wordt de slotcoördinator verzocht helemaal geen nieuwe slots meer uit te geven. Het nog beter monitoren van de handhavingspunten speelt een cruciale rol bij de aanpak ter voorkoming van overschrijding”, aldus het RTHA in een statement.