General aviationGoof DailyLiefhebberNaast het nieuws

Braz of Yank? | Goof Daily

Precies vandaag, maar dan gisteren, landde er weer eens een Embraer Phenom op Teuge. Een druilerig platform, zwiepende Hollandse gusty crosswinds: groter kan het contrast met de blingbling-wereld van de businessjet bijna niet worden.

Maar misschien is het wel een teken van de emancipatie van dit vaak als wuft gepercipieerde vervoermiddel.

Want wie discreet vervoerd wil worden, en zelf z’n vertrek- en aankomsttijd wil bepalen, kan zich tegenwoordig voor de prijs van een paar business-class tickets lekker privé laten vervoeren. En dat hoeft niet per sé naar St. Tropez te zijn.

Dat het concept werkt bewijzen bedrijven als Netjets, Vistajet en Executive Airshare.

De Braziliaanse Phenoms, met een vanaf-nieuwprijs van vijf miljoen, doen het in die wereld prima. De toestellen zijn ook nog symbolisch ook in een ander opzicht. Ze waren razendsnel gecertificeerd, en hebben al even vlot hun markt veroverd. Teken dat de Brazilië (op school schreef ik nog een scriptie over de wanhopige situatie waar het ontwikkelingsland zich in bevond) als land carrière maakt.

Sterker nog: de Brazilianen laten bij de bouw van hun bizjets de Amerikanen voor zich werken, en niet andersom, zoals dat bijna de hele vorige eeuw het geval was.

Een jaar of wat geleden was ik te gast in Melbourne, Florida. Voormalige NASA-medewerkers assembleerden daar complete Phenoms uit onderdelen die in Brazilië gemaakt waren. Een omgekeerde wereld: het hoogwaardige werk gebeurt in Sao José dos Campos, het laagwaardige in de USA. Ik sprak er iemand die ooit boosters aan Space-shuttles schroefde, en nu patrijspoorten in Embrears monteert.

Een rol speelt ook dat de toestellen voor een groot deel in de VS verkocht worden. In een gigantische winkel, pal naast de fabriek, kan de klant uit duizenden stofjes, leertjes en houtnerfjes kiezen, en zijn eigen unieke interieur samenstellen.

O ja: sticker ASSEMBLED IN THE USA is optioneel.

Goof Bakker

Tags

Goof Bakker

Columnist. Goof is reclame-tekstschrijver en vlieger op de Cessna O-2A en de Yak-52. Hij schrijft een column in Piloot & Vliegtuig. Goof schrijft ook voor diverse bladen, kranten (NRC / Volkskrant) en magazines.

Gerelateerde artikelen

Back to top button