Het Bewoners Aanspreekpunt Schiphol (BAS) heeft de jaarrapportage 2018 gepubliceerd. Daarin staan de analyses van de meldingen die omwonenden bij BAS hebben geregistreerd. In het rapport staan ook de 20 vluchten die voor de meeste klachten zorgden. Al die vluchten werden met een Boeing 747-400 uitgevoerd.
Hoogste
In de jaarrapportage van BAS staat te lezen dat de organisatie ‘in 2018 van het hoogste aantal omwonenden meldingen heeft ontvangen sinds de oprichting in 2007. Het aantal melders is ten opzichte van 2017 met 35 procent gestegen naar 11.365 melders. ‘Samen deden omwonenden 52.795 specifieke meldingen, 66.685 periode meldingen en 1.579 algemene meldingen’, aldus BAS.
Meeste
Een van de conclusies van het rapport is dat ‘er het meest wordt geklaagd over late avond- en nachtvluchten die worden uitgevoerd met een Boeing 747-400.’ Uit het rapport blijkt dat de 20 vluchten waar de meeste klachten over werden ontvangen allemaal werden uitgevoerd met een 747-400.
Top 5
In het rapport staat de volledige top 20 te lezen, maar de top 5 van vluchten waar er het meest over geklaagd werd, allemaal uitgevoerd door Martinair, ziet er als volgt uit:
5. Vlucht MPH8371 van Martinair op 13-08-2018 om 0:01 uur ‘s nachts: 62 melders.
4. Vlucht MPH8141 van Martinair op 19-07-2018 om 2:51 uur ‘s nachts: 63 melders.
3. Vlucht MPH7341 van Martinair op 31-05-2018 om 23:42 uur ‘s avonds: 65 melders.
2. Vlucht MPH7341 van Martinair op 12-04-2018 om 23:31 uur ‘s avonds: 73 melders.
1. Vlucht MPH8341 van Martinair op 1-06-2018 om 0:53 uur ‘s nachts: 81 melders.
Vliegtuigen
In de top drie van vliegtuigen waar de meeste klachten over binnengekomen zijn staat de 747-400 op 1 met 74,6 procent van de klachten. Daarnaast wordt er ook geklaagd over andere vrachttoestellen, zoals de Airbus A300-600, met 55,2 procent van de klachten en de Boeing 747-8 met 48,4 procent van de klachten. Het vliegtuigtype waarover de minste meldingen binnengekomen zijn bij BAS is een van de weinige propellervliegtuigen die Schiphol aandoen; een Dash 8.