Komend zomerseizoen beperkt Schiphol het aantal wide-body’s dat in de ochtendpiek de luchthaven aan mag doen.
Toename
De groei naar vliegreizen en de grens aan het aantal vliegtuigbewegingen op Schiphol heeft in de afgelopen jaren geleid tot een aanzienlijke toename van widebody-toestellen, zo schrijft de luchthaven in haar jaarverslag.
Kritiek punt
“Deze ontwikkeling bereikte een kritiek punt in 2018, toen het aantal grotere toestellen leidde tot een tekort aan widebody- afhandelingscapaciteit. Widebody-vliegtuigen met langere lay-overtijden moesten worden geparkeerd op opstelplaatsen voor vrachttoestellen of, zoals diverse keren gebeurde, op Schiphol-Oost. Dit betekent extra druk voor Luchtverkeersleiding Nederland vanwege het toegenomen aantal baankruisingen door toestellen die moesten worden gesleept. In de zomermaanden moesten dagelijks acht tot tien toestellen op non-connected opstelplaatsen (plekken zonder passagiersslurf, red.) worden geparkeerd.”
Bottleneck
Het toenemende gebruik van deze opstelplaatsen is een bottleneck. Dit moet volgens de luchthaven beter worden gereguleerd. Tot nu toe was er geen onderscheid tussen grote en kleine toestellen, vanaf komend zomerseizoen dus wel. De grote jongens worden tussen 7:20 uur en half 11 beperkt in aantal. Er mogen er nog 41 aankomen in die periode. Voor het daaropvolgende seizoen zal deze limiet tijdig worden herijkt en geoptimaliseerd. Daarnaast breidt Schiphol het aantal opstelplekken uit.
Drukte
Er is ook in de terminal “dringend meer capaciteit nodig”, schrijft Schiphol. Waren er in 2017 nog 16 dagen met meer dan 225.000 reizigers, in 2018 is dat aantal meer dan verdubbeld naar 37 dagen.
Pre-order nu: schaalmodel van de gloednieuwe KLM A321neo
Nu te bestellen in de webshop! Let op: limited edition.