Close Menu
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors’ Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Vacature plaatsen
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Winkelmandje
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    “Nederlandse” luchthaven over de grens groeit maar door

    07/07/2025

    Man afkomstig van Schiphol zet het op een lopen

    07/07/2025

    Paniek aan boord van Nederlandse TUI 737-vlucht

    06/07/2025

    Pieter Elbers: ‘We zijn gekomen om te blijven’

    05/07/2025

    Grote zorgen om veiligheid bij Ryanair op Eindhoven

    04/07/2025
  • Achtergrond

    Pieter Elbers: ‘We zijn gekomen om te blijven’

    05/07/2025

    Passagiers in vele soorten en maten | Column

    05/07/2025

    De KLM-hond | Column

    28/06/2025

    ‘Iedereen moet kunnen vliegen’ | Interview

    28/06/2025

    Slot in Marokko: de koning krijgt voorrang | Column

    21/06/2025
  • Editors’ choice

    Air India negeerde en vervalste veiligheidseisen

    07/07/2025

    Paniek aan boord van Nederlandse TUI 737-vlucht

    06/07/2025

    Pieter Elbers: ‘We zijn gekomen om te blijven’

    05/07/2025

    Air France-KLM koerst op overname andere airline

    04/07/2025

    Vete zonnepanelen Schiphol laait op: ‘€300 miljoen schade’

    30/06/2025
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Onderwerpen»Veiligheid»Incidenten»Ethiopian 737 MAX neergestort: 157 doden | Update
Incidenten

Ethiopian 737 MAX neergestort: 157 doden | Update

RedactieDoor Redactie10/03/2019Leestijd: 3 minuten
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
Crashsite ©Ethiopian
Delen
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

Een Boeing 737-8 MAX van Ethiopian Airlines is kort na vertrek neergestort. Dat maakte de minister-president van Ethiopië bekend. Niemand van de 157 inzittenden overleefde de crash. De piloten hadden problemen gemeld via de radio en hadden toestemming terug te keren naar het vliegveld. De vlucht ging van de hoofdstad Addis Ababa naar Nairobi, Kenia. Het is de tweede MAX in korte tijd die neerstort.

157 mensen aan boord

Er waren 149 passagiers en acht crewleden aan boord. Niemand heeft het ongeluk overleefd. Aan boord bevonden zich mensen met 33 nationaliteiten. De lijst met daarop vijf Nederlandse slachtoffers is ingetrokken en vervangen door een lijst waarop geen Nederlanders staan. De maatschappij zegt in een verklaring dat een team, waaronder de CEO, op de crashsite aanwezig is.

6 minuten

Het gaat om vlucht ET302 uitgevoerd door de MAX met registratie ET-AVJ. Het toestel was volgens de maatschappij om 8:38 uur lokale tijd (6:38 uur in Nederland) opgestegen. Zes minuten later (8:44 uur lokale tijd, 6:44 uur Nederlandse tijd) was er geen contact meer, aldus Ethiopian. In een persconferentie zegt de CEO van Ethiopian dat de piloten de verkeersleiding hebben laten weten problemen met het toestel te hebben. Ze hadden toestemming terug te keren. Het toestel verdween om 8:41 uur van de radar, blijkt uit data van Flightradar24. De website geeft aan in die regio slechts beperkte dekking te hebben.

50 kilometer

Het toestel is neergestort in de buurt van Bishoftu, Ethiopië. Dat ligt op zo’n 50 kilometer van het vliegveld. Volgens Aviation Safety Network was het weer goed met meer dan 10 kilometer zicht en een paar wolken op 2500 voet. Voorlopige data van Flightradar24 laat zien dat het toestel na opstijgen redelijk vergelijkbaar met andere vluchten stijgt, maar na één tot twee minuten weer sterk daalt om daarna hard te stijgen.

4 maanden

Het toestel was 4 maanden oud, het werd op 15 november afgeleverd aan Ethiopian, minder dan drie weken naar de Lion Air 737MAX crash. Aan boord van de Ethiopian zijn 144 economystoelen en 16 in businessclass. De maatschappij had tot vandaag een vloot van vijf MAX toestellen. De eerste werd op 30 juni 2018 in ontvangst genomen.

2e crash

Boeing zegt diep mee te leven met de nabestaanden. Er staat een team van technici klaar om af te reizen naar Ethiopië. Dit zal gebeuren onder leiding van de Amerikaanse veiligheidsraad, NTSB.

Het is de tweede Boeing 737 MAX die gecrasht is. Op 29 oktober 2018 in de ochtend stortte Lion Air-vlucht 610 neer in de Javazee. De 181 passagiers en 8 bemanningsleden kwamen hierbij om het leven. De oorzaak van het ongeval is nog onduidelijk. In de vlucht ervoor waren er problemen met de hoogte en snelheidsmetingen. Ook dit toestel crashte kort na take-off. De eerste MAX werd in mei 2017 geleverd. Er zijn zo’n 3.700 bestellingen en het is daarmee het snelst verkopende toestel in de geschiedenis van Boeing.

New images released from the crash scene of Ethiopian Airlines flight #ET302. https://t.co/VE1x9xfEWE pic.twitter.com/lM9pvRrpHV— Breaking Aviation News (@breakingavnews) 10 maart 2019


Droom jij van een belangrijke rol in het luchtruim?
Dit is je kans!




Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO
Boeing Boeing 737 MAX Crash Ethiopian
Delen: Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email Copy Link
Redactie
  • Website
  • Facebook
  • X (Twitter)
  • LinkedIn

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - Alles over luchtvaart.

Gerelateerde Artikelen

“Nederlandse” luchthaven over de grens groeit maar door

07/07/2025Redactie

Air India negeerde en vervalste veiligheidseisen

07/07/2025Redactie

Spirit Airlines’ A320’s houden onbedoelde schuimparty | Foto’s

07/07/2025Redactie
Recent

De Fokker F27: hoe een Nederlandse turboprop de wereld veroverde

08/07/2025

“Nederlandse” luchthaven over de grens groeit maar door

07/07/2025

Air India negeerde en vervalste veiligheidseisen

07/07/2025
Populair

Paniek aan boord van Nederlandse TUI 737-vlucht

06/07/2025

Lufthansa A380 ‘praktisch zonder brandstof’

06/07/2025

Prijzen Russische vliegtuigen rijzen de pan uit

05/07/2025

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.

Werken in de Luchtvaart

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO
Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Manage Consent
  • Flying Insight
  • Contact
© 2025 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Inloggen of account aanmaken

Welkom terug!

Log hieronder in op je account. Een account aanmaken kan bij het plaatsen van een bestelling.

Wachtwoord vergeten?