Up informeerde bij het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat wat het verdrag tussen de Europese Unie en Qatar voor gevolgen heeft voor Nederland.
Geen beperking
Op maandag 5 maart ondertekende de Europese Unie (EU) en de staat Qatar een overeenkomst met betrekking tot eerlijke concurrentie in de luchtvaart. Op de vraag of er in de toekomst een onbeperkt aantal vluchten tussen de staat Qatar en Nederland wordt toegestaan laat het ministerie aan Up weten dat: “het EU-Qatar verdrag voorziet voor Nederland, Frankrijk, België, Duitsland en Italië in een overgangsperiode van 5 jaar waarin het aantal toegestane frequenties elk jaar iets verhoogd wordt, tot er na 5 jaar geen beperking meer is op het aantal vluchten per week.”
Zeven per week
Hoe die geleidelijke verhoging van vluchten in zijn werking gaat, verschilt per lidstaat. Voor Nederland geldt, onder de bilaterale luchtvaartovereenkomst tussen beide landen, dat er per dag één vlucht vanuit Nederland naar Qatar uitgevoerd mag worden. Andersom geldt dezelfde regel. Per week mogen er dus 7 vluchten vanuit Nederland naar Qatar uitgevoerd worden.
Tien per week
Nu de overeenkomst tussen de EU en Qatar is ondertekend mogen er, vanaf het moment van ondertekening, 10 vluchten per week vanuit Nederland naar Qatar en visa versa uitgevoerd worden. Volgend jaar worden dat er 12 per week en het jaar daarop 14 per week. Daarna volgt er een jaar waarop het aantal vluchten per week op 14 blijft steken, om uiteindelijk tot een onbeperkt aantal vluchten tussen Qatar en Nederland te komen.
Lidstaten
Voor de andere EU-lidstaten, los van Nederland, België, Duitsland, Frankrijk en Italië, geldt dat er vanaf het moment van ondertekening meteen een ‘open skies’ in werking treedt, voor hen geldt dus vanaf ondertekening geen beperking meer op het aantal vluchten dat tussen beide landen uitgevoerd mag worden.
Qatar Aiways
Op de vraag of Qatar Airways vaker naar Nederland wil vliegen, en hoe ze dat zouden willen aanpakken in verband met het beperkte aantal slots op Schiphol, zegt de maatschappij tegen Up dat ‘deze historische overeenkomst deuren opent naar tal van nieuwe mogelijkheden voor luchtvaartmaatschappijen in Europa en Qatar.’ Daarnaast is de maatschappij ‘altijd bezig om het routenetwerk te verbeteren om aan de vraag van klanten te voldoen.’
Schiphol
Qatar Airways zal zelf slots op Schiphol moeten aanvragen om de extra toegestane vluchten uit te kunnen voeren. De onafhankelijke slotcoördinator moet zich over die aanvraag buigen.