De lijst van airlines die niet met de Boeing 737 MAX vliegen blijft groeien, zo blijkt uit statements van verschillende luchtvaartmaatschappijen en luchtvaartautoriteiten.
Grond
Op 11 maart, in navolging van de Ethiopian Airlines crash op zondag 10 maart, lieten China en Indonesië al weten de MAX-vloot aan de grond te houden. Daarna volgenden Ethiopian Airlines, Royal Air Maroc en Jet Airways. Inmiddels is de lijst met landen en maatschappijen die niet met 737 MAX-toestellen vliegen langer geworden.
Zuid-Amerika
Zo laten verschillende airlines in Zuid-Amerika de 737 MAX-toestellen tijdelijk aan de grond staan. Zo houdt GOL Linhas Aéreas in Brazilië de vliegtuigen in de hangars, net zoals Aeromexico en Aerolineas Argentinas. Ook Cayman Airways laat de MAX-vliegtuigen niet meer vliegen.
Singapore
De luchtvaartautoriteit van Singapore heeft ook besloten de Boeing’s uit het luchtruim te weren. In een statement laten zij weten dat ze ‘tijdelijk alle operaties van alle varianten van de 737 MAX opschorten in het licht van twee dodelijke ongevallen met dat type toestel in minder dan vijf maanden.’
Australië
Na China, Indonesië en Singapore heeft ook Australië besloten om de Boeing 737 MAX-toestellen te bannen uit het luchtruim. Enkel SilkAir en Fiji Airways vliegen met dat toestel naar Australië. SilkAir, de regionale dochtermaatschappij van Singapore Airlines, vloog al niet meer met het toestel wegens het verbod van de Singaporese luchtvaartautoriteit. Fiji Airways mag nu niet meer met het toestel het Australische luchtruim in.
Zuid-Korea
Zuid-Korea voegt zich bij de landen die niet vliegen met de Boeing 737 MAX. De enige maatschappij van Zuid-Korea die twee MAX-toestellen in de vloot heeft, Eastar Jet, zal met ingang van woensdag de toestellen tot nader order niet meer gebruiken.
Golf
Sinds 13:00 uur Nederlandse tijd heeft ook het Sultanaat Oman aan de Perzische Golf besloten om de 737 MAX-toestellen aan de grond te houden. Eerder liet Oman Air weten de vliegtuigen nog wel in te zetten. Nu worden alle MAX’s uit het luchtruim van Oman geweerd. Ook Flydubai heeft op 12 maart besloten hun elf MAX 8’s en twee MAX 9’s niet meer te gebruiken.
Verenigd Koninkrijk
De Britse luchtvaartautoriteit meldt rond 14:00 uur dat ‘iedere commerciële vlucht, uitgevoerd door iedere luchtvaartmaatschappij, als voorzorgsmaatregel, niet mag landen, vertrekken of over het Verenigd Koninkrijk vliegen. Het is daarmee het eerste land in Europa die deze maatregel doorvoert. Naar aanleiding van het vliegverbod van de Britse luchtvaartautoriteit hebben Tui en Norwegian besloten om niet meer met hun 737 MAX 8’s te vliegen. Icelandair heeft zich inmiddels ook aangesloten bij de airlines die de MAX aan de grond laten staan.
Maleisië
Tot nader order heeft ook de luchtvaartautoriteit van Maleisië aangegeven alle vluchten met Boeing 737 MAX-vliegtuigen van en naar het Aziatische land te weren.
Europa
Sinds 12 maart 20:00 uur Nederlandse tijd mogen de Boeing 737 MAX-8 en -9 niet meer vliegen in de EU, zo meldt EASA, het Europees luchtvaartagentschap . De beslissing komt kort nadat andere landen besloten het toestel aan de grond te houden. Inmiddels heeft ook Turkish Airlines besloten de MAX-vliegtuigen niet meer in te zetten tot nader order.
Nederland
Kort voor het EASA-besluit sloot Nederland haar luchtruim voor de 737-MAX. Dit besluit werd genomen vanwege “de onduidelijkheden die er zijn rondom de luchtwaardigheid”, aldus een woordvoerder van de Inspectie voor Leefomgeving en Transport (ILT), de Nederlandse toezichthouder op de luchtvaart. ILT geeft aan dat de “actuele ontwikkelingen in andere landen” ook een rol hebben gespeeld bij de besluitvorming.
Noord-Amerika
Alle Amerikaanse maatschappijen blijven ook de Boeing 737 MAX-vliegtuigen gebruiken. De Federal Aviation Administration (FAA), de Amerikaanse luchtvaartautoriteit, laat in een tweet weten dat zij de luchtwaardigheid van de MAX-toestellen in orde achtten. Toch heeft Sunwings Airlines in Canada besloten de vliegtuigen aan de grond te houden wegens ‘commerciële overwegingen‘ en niet vanwege mogelijke veiligheidsrisico’s.
737 MAX leveringen
In het bestellingenboek van Boeing is te zien dat er in totaal, tot en met januari van dit jaar, 350 Boeing 737 MAX-toestellen aan klanten zijn geleverd. Er staan 5011 orders uit die Boeing nog moet leveren.
Meeste
De maatschappijen met de meeste 737 MAX-vliegtuigen in de vloot kunnen ook uit die cijfers gedistilleerd worden. De top 5 ziet er als volgt uit:
- Southwest Airlines – 31 toestellen in vloot, nog 280 te leveren
- GECAS – 22 toestellen in vloot, nog 176 te leveren
- American Airlines – 22 toestellen in vloot, nog 100 te leveren
- Air Canada – 20 toestellen in vloot, nog 61 te leveren
- Norwegian – 18 toestellen in vloot, nog 110 te leveren.
In totaal heeft Boeing de 350 MAX-vliegtuigen aan 46 verschillende luchtvaartmaatschappijen geleverd. Het totaal aantal klanten dat een MAX besteld heeft, bedraagt 80 airlines.