In navolging van de neergestorte Boeing 737 MAX 8 van Ethiopian Airlines op zondag 10 maart, blijft het gebruik van dat type toestel verder afnemen. In veel landen is het vliegtuig niet welkom en ook airlines zetten in op veiligheid en houden de MAX aan de grond. Een overzicht.
Crash
Het begon met de crash van Ethiopian Airlines-vlucht ET302 op zondag 10 maart. Het was het tweede ongeval met een Boeing 737 MAX 8 in minder dan vijf maanden tijd. Het eerste ongeluk vond op 29 oktober vorig jaar plaats. Toen stortte een MAX van Lion Air in de Javazee. Na de crash van afgelopen zondag legden heel wat landen en airlines het gebruik van de Boeing aan banden.
Eerste
De eerste airlines en instanties die de 737 MAX aan de grond lieten staan, een dag na het ongeval, waren Ethiopian Airlines, Royal Air Maroc, Lion Air en Jet Airways. Op diezelfde dag liet China weten niet met de MAX-toestellen te vliegen, waarna ook Indonesië volgende met het verzoek de toestellen aan de grond te houden.
Snel
Daarna gaat het snel met instanties die de MAX, tot nader order, niet meer gebruiken. Zuid-Amerikaanse airlines zoals GOL, Aeromexico en Aerolineas Argentinas houden de vloot aan de grond, net zoals Cayman Airways. Daarop volgen Singapore, Australië, Zuid-Korea en het Sultanaat Oman het voorbeeld van China en Indonesië door het luchtruim voor de betreffende Boeing te sluiten.
Verenigd Koninkrijk
Later op de dinsdagmiddag neemt het Verenigd Koninkrijk het voortouw in Europa en sluit als eerste het luchtruim voor de 737 MAX. Naar aanleiding van het vliegverbod van de Britse luchtvaartautoriteit besluiten Tui en Norwegian om niet meer met hun 737 MAX 8’s te vliegen. Daarna besloten Icelandair en het land Maleisië het gebruik van de MAX, tijdelijk, te stoppen.
Europa
Na het besluit van het VK volgende de rest van Europa. Sinds 12 maart 20:00 uur Nederlandse tijd mogen de Boeing 737 MAX-8 en -9 niet meer vliegen in de EU, zo meldt EASA, het Europees luchtvaartagentschap. De beslissing kwam kort nadat andere landen besloten het toestel aan de grond te houden. Hierop besloot ook Turkish Airlines de MAX-vliegtuigen niet meer in te zetten.
Nederland
Kort voor het EASA-besluit sloot Nederland haar luchtruim voor de 737-MAX. Dit besluit werd genomen vanwege “de onduidelijkheden die er zijn rondom de luchtwaardigheid”, aldus een woordvoerder van de Inspectie voor Leefomgeving en Transport (ILT), de Nederlandse toezichthouder op de luchtvaart. ILT geeft aan dat de “actuele ontwikkelingen in andere landen” ook een rol hebben gespeeld bij de besluitvorming.
Noord-Amerika
Alle maatschappijen in de Verenigde Staten blijven de Boeing 737 MAX-vliegtuigen gebruiken. De Federal Aviation Administration (FAA), de Amerikaanse luchtvaartautoriteit, laat in een tweet weten dat zij de luchtwaardigheid van de MAX-toestellen in orde achtten. Toch heeft Sunwings Airlines in Canada besloten de vliegtuigen aan de grond te houden wegens ‘commerciële overwegingen‘ en niet vanwege mogelijke veiligheidsrisico’s.
Wereld
Naast Noord-Amerika hebben Kazachstan, Mauritië, Panama en Rusland nog geen verbod ingesteld op het gebruik van de Boeing 737 MAX. Het aantal airlines dat een of meerdere MAX-vliegtuigen in hun vloot heeft, maar deze aan de grond houden, behelst rond 10:00 uur Nederlandse tijd 46 maatschappijen. Er zijn nog 10 maatschappijen die wél met de MAX blijft vliegen, afkomstig uit bovenstaande landen. Inmiddels hebben Hong Kong, Nieuw-Zeeland, India, Thailand en Libanon ook besloten om de MAX te weren uit hun luchtruim.
737 MAX leveringen
In het bestellingenboek van Boeing is te zien dat er in totaal, tot en met januari van dit jaar, 350 Boeing 737 MAX-toestellen aan klanten zijn geleverd. Er staan 5011 orders voor het toestel uit die Boeing nog moet leveren.
Meeste
De maatschappijen met de meeste 737 MAX-vliegtuigen in de vloot kunnen ook uit die cijfers gedistilleerd worden. De top 5 ziet er als volgt uit:
- Southwest Airlines – 31 toestellen in vloot, nog 280 te leveren
- GECAS – 22 toestellen in vloot, nog 176 te leveren
- American Airlines – 22 toestellen in vloot, nog 100 te leveren
- Air Canada – 20 toestellen in vloot, nog 61 te leveren
- Norwegian – 18 toestellen in vloot, nog 110 te leveren.
In totaal heeft Boeing de 350 MAX-vliegtuigen aan 46 verschillende luchtvaartmaatschappijen geleverd. Het totaal aantal klanten dat een MAX besteld heeft, bedraagt 80 airlines.