Goof DailyHistorische luchtvaartLiefhebberNaast het nieuws

MAX | Goof Daily

Precies vandaag adviseert ook Boeing zelf om alle B737-MAX’en aan de grond te houden.

Vreemd genoeg komt in alle berichten niet goed naar voren waar de experts aan denken, qua crash(es).

Heel in de verte heeft het te maken de eeuwige strijd tussen Airbus en Boeing.

Toen de straalmotor ontwikkeld werd, had die de vorm van een sigaar. Zie de foto. Maar dat is niet meer zo. Straalmotoren hebben tegenwoordig meer de vorm van een bierblikje.

Naarmate de straalmotor verder ontwikkeld werd kwamen de ingenieurs er namelijk achter dat je het eerste schoepenrad van de motor heel goed als een propeller kunt gebruiken! In de kruisvlucht kan de motor dan op een zacht pitje draaien, grotendeels om dat eerste, hele grote schoepenrad aan te drijven.

Toen de Boeing 737 ontwikkeld werd, zettten de ingenieurs ‘m lekker laag op de pootjes. Lekker makkelijk als je cateringkarretjes naar binnen moet tillen. Ze konden toen nog niet voorzien dat ze daar tien jaar later flink spijt van zouden krijgen. Want de diameter van dat eerste schoepenrad werd elk jaar een paar centimeter groter. Latere modellen van de B737 kregen daarom bijvoorbeeld van die afgeplatte motorgondels, dat hebt u vast wel eens gezien. Net of ze al een keer de grond hebben geraakt.

Airbus, zette zijn concurrent van de B737, de A319/320 meteen al lekker hoog op de poten. Ze konden die telkens grotere bierblik-motoren er met gemak onder hangen.

Voor de B737-Max was voor de zoveelste keer wéér een motor beschikbaar met een nog groter eerste schoepenrad. Om te zorgen dat de motor de grond niet kon raken, werd de motor iets naar voren geschoven èn een beetje omhoog gekanteld! Maar u kunt begrijpen dat het vliegtuig dan constant zijn koppie van nature wat omhoog wil richten. ‘Een hoge neusstand’, heet dat. Met een hoge neusstand kom je eerder in de buurt van de beruchte stall. Het punt waarop de vleugels niet meer dragen, omdat ze te steil de lucht aansnijden, zeg maar.

Er werd software ontwikkeld om te voorkomen dat het toestel in dat gevaarlijke gebied zou komen. Die moest de neus omlaag gaan duwen, zeg maar. En daar lijkt nu iets mis te gaan.

Zoals altijd: correct me if I’m wrong!

Goof Bakker

PS1 Software als lapmiddel voor aërodynamische ontwerp-’fouten’ krijgt natuurlijk nooit de schoonheidsprijs. Al zou de F16 niet eens vliegen zonder. De meeste FlyByWire Airliners ook niet meer.

PS2 Ik lees net dat de zwarte doos naar Frankrijk gaat voor onderzoek. Dat lijkt me nou net een land waar je dat ding niet naar toe moet sturen.

Lees meer in Piloot&Vliegtuig, op www.goofbakker.nl, www.upinthesky.nl, en binnenkort ook weer een artikel in NRC over de Twin Mustang.

Tags

Redactie

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - het luchtvaartnieuws & meer

Gerelateerde artikelen

Back to top button