Air Belgium trekt definitief de stekker uit de lijnvluchten die zij voorheen uitvoerden tussen Charleroi en Hong Kong, zo meldt de Belgische luchtvaartmaatschappij.
Moeilijk
Niky Terzakis, ceo van Air Belgium zegt over het schrappen van de vluchten: “De economische en technische voorwaarden zijn niet aanwezig om de lijnvluchten naar en van Hongkong op een duurzame manier te hervatten. Het is een beslissing die we betreuren, maar het succes van onze luchtvaartmaatschappij hangt ook af van moeilijke keuzes die essentieel zijn voor onze verdere ontwikkeling en het behoud van de tewerkstelling.”
Charter
Om te overleven verhuurt Air Belgium haar Airbus A340’s aan derden. Zo vloog het vanuit Schiphol voor Surinam Airways naar Paramaribo. Ook werden de toestellen verhuurd aan Air France en British Airways.
Amerika
Kijkende naar de toekomst en de ontwikkeling van eigen routes bereidt de airline zich voor om komende zomer vanuit Charleroi naar twee bestemmingen in het Vasteland van China te vliegen. In de winter wil de maatschappij naar Amerika en Canada vliegen. Air Belgium heeft naar eigen zeggen hiervoor al ‘de nodige vergunningen en toegangen gekregen van verschillende Amerikaanse en Canadese autoriteiten.’
Bonte groep
De maatschappij wordt gefinancierd door een bonte groep investeerders, waarvan een nipte meerderheid van de aandelen in Belgische handen is, namelijk: ‘de federale investeringsmaatschappij FPIM en diens Waalse evenknie SIRW (met elk 12,5 procent van de aandelen), het bedrijf Sabena Aerospace (5,01 procent) en 3T, de vennootschap van de ceo, Niky Terzakis (19,99 procent)’, aldus de Belgische krant De Standaard. De rest van de aandelen hebben onbekende Aziatische investeerders in handen.