Schiphol heeft van de brancheorganisatie Airports Council International (ACI) een certificaat ontvangen wegens “de exceptionele inspanningen in de omgang met, het verminderen en het neutraliseren van alle eigen CO2-uitstoot op de luchthaven”, aldus Schiphol.
Niveau
De Amsterdamse luchthaven laat weten dat het ‘voor het zesde jaar op rij het hoogt haalbare niveau binnen de CO2-benchmark van de ACI heeft behaald.’ Schiphol wil in 2030 de meest duurzame luchthaven zijn. Alle Nederlandse luchthavens van Royal Schiphol Group hebben daarnaast de ambitie om in 2030 geen emissies meer uit te stoten voor de eigen activiteiten.
CO2
Voor het reduceren van de CO2-uitstoot investeert Schiphol onder andere in elektrisch vervoer op en rond de luchthaven en elektrisch grondmaterieel. Zo rijdt van en naar Schiphol de grootste Europese vloot aan elektrische bussen. De inzet van deze bussen heeft in 3,5 jaar geleid tot 1.743 ton vermeden emissies. Ook wordt er op Schiphol gebruik gemaakt van elektrische ‘ground power units’, die vliegtuigen op de grond voorzien van energie, elektrische pushback trucks en door zonnestroom aangedreven vliegtuigtrappen.
Wind
De energie die Schiphol verbruikt wordt opgewekt uit wind en zonnepanelen. Zo wordt het dak van de nieuwe pier bedekt met 5.000 vierkante meter aan zonnepanelen, ook wordt een deel van het gas groen ingekocht. Alles bij elkaar levert dit een vermeden CO2-uitstoot op van zo’n 117.000 ton CO2.