Ondanks hogere brandstofprijzen en een lagere bezettingsgraad heeft Ethiad in 2018 beter gepresteerd dan in 2017. Waar het luchtvaartconcern in 2017 nog 1,52 miljard dollar verlies leed was dit in 2018 ‘slechts’ 1,28 miljard dollar. Deze getallen zijn op basis van de kernactiviteiten van het bedrijf, de secundaire activiteiten zijn buiten beschouwing gelaten.
Netwerk
Om de kosten omlaag te krijgen is Ethiad flink gaan snijden in haar netwerk. Zo is de maatschappij vorig jaar gestopt met negen verlieslijdende routes, waarvoor twee nieuwe bestemmingen in de plaats zijn gekomen.
Cargo
Ethiad geeft aan dat de vrachtsector van het bedrijf in 2018 een grote vooruitgang heeft doorgemaakt. Dit zou voornamelijk te danken zijn aan de grotere mate van uniformisering in de vrachtvloot rond de 777F en het inperken van het vrachtvervoer door verlieslijdende routes te schrappen.
Vloot
In 2018 heeft Etihad zeven Boeing 787’s en één 777 ontvangen, waardoor de vloot nu 106 vliegtuigen telt. De komende jaren ontvangt Etihad nog vijf A350-1000’s, 26 A321 neo’s en zes Boeing 777-9’s. De gemiddelde vloot leeftijd van Etihad is met 5,7 jaar een van de laagste ter wereld.
Personalisatie
Etihad heeft bekend gemaakt meer te gaan focussen op personalisatiemogelijkheden. Hierbij ligt de focus voornamelijk op de verkoop aan boord en de mogelijkheid om losse onderdelen bij te kopen zonder daarvoor een duurder ticket aan te hoeven schaffen. Ook de cabine van de vliegtuigen gaat veranderen. Zo komt er een “Economy Space zone” aan boord van de meeste widebody vliegtuigen en wordt de cabine in de short-haul vloot vernieuwd.