Precies vandaag, maar dan afgelopen donderdag, vloog er plotseling een KLM-Boeing triple-seven in formatie met vier F-16’s over de miljoenstad Amsterdam (video).
Wonderlijk. Een absolute leek kon zien dat de weersomstandigheden voor een dergelijke (volledig onnodige!) operatie bedenkelijk waren. Er was zelfs een SIGMET uitgegaan wegens heftige turbulentie op lage hoogte, en dat gebeurt maar zelden.
De vliegers hadden nog nimmer formatie gevlogen in deze samenstelling, kun je gerust aannemen.
Aan de vleugel van zo’n zwiepende airliner hangen is sowieso al geen sinecure, maar onder deze omstandigheden lijkt mìj het min of meer gekkenwerk.
Als er een terrorist naar Schiphol begeleid moet worden, alle begrip, maar voor een feestje?
Nu heb ik al dertig jaar te maken met mensen in de general aviationdie hun hele ziel en zaligheid leggen in het organiseren van luchtvaart-evenementen. Ik kan u vertellen dat de overheid daarbij niet één vergrootglas hanteert, maar een koffer vol. Zo hoorde ik onlangs dat zelfs de mensen die met een ‘static’toestel een show willen opluisteren met hun aanwezigheid over een display autorisationmoeten beschikken om überhaupt op het veld te mogen landen! Ik noem maar wat.
Het lijkt er op of de autoriteiten een oogje dichtknijpen als de heren Elbers en Luyt een feestje vieren, maar als de kleine man iets dergelijk probeert op te tuigen wordt de letter van de wet erg strak gehanteerd.
By the way: ik hoorde ook via-via dat de Fokker Four deze uitdaging aan zich voorbij heeft laten gaan. Dat had me ook verwonderd, als die club hier aan begonnen was.
Ik ken een aantal van die vliegers, en die nemen geen onnodige risico’s. Zo simpel is het.
Goof Bakker