Goof DailyLiefhebberNaast het nieuwsSchiphol Airport

In de reclame | Goof Daily

Precies vandaag, maar dan gisteren, liep ik over Schiphol. Wat veel reclame! Maar niet altijd heel begrijpelijk.

Ik zag een poster van een mevrouw die uit het geopende raam van een auto omhoog kijkt. Er staat een zinnetje bij: ‘Beter sta je op de officiële parking’. In voorruit is een reflectie te zien van de verkeerstoren van Schiphol.

Ik zoek naar een reden. Waarom moet ik naar de ‘officiële parking’? Vliegtuigen kijken zoals die mevrouw? Wat is dat voor een raar voordeel? Bovendien moet die mevrouw op het verkeer letten, en niet naar vliegtuigen kijken. Of bedoelen ze ‘lekker dicht bij de toren staan’? Ook een twijfelachtig voordeel.

Het is natuurlijk een gevecht tegen de beunhaas-langparkeer-plekken. Ik heb daar zelf één keer gebruik van gemaakt, al een paar jaar geleden. Ik herinner me een boerderij met een portacabin op het erf. We kregen een bakje automatenkoffie en vervolgens bracht iemand ons met een auto naar precies de juiste vertrekhal.

Bij het Officiële Langparkeren moet je altijd over een enorm terrein rijden, waar zelfs de stoepen volgeparkeerd zijn, en het laatste plekje zien te vinden (en onthouden). Dan met je rolkoffer naar een gebouwtje aan de horizon lopen. Daar verschijnt na een tijdje een bus die je afzet voor de vertrekhal van je keuze.  

Ik zag nog meer reclame, van de ING. Al jaren staat op de loopbruggen het zinnetje. World Here I Come! Best een sympathieke mededeling: als je op reis gaat heb je aan de ING een goeie. Dat kun je eindeloos herhalen lijkt me. Maar in plaats daarvan zijn ze aan het variëren gegaan. En opeens komen er dan hele rare. ‘Movers and shakers here I come‘. En: ‘Game Changer here I come’. Wat moet ik me daar bij voorstellen? ‘Going global here I come’. Wat is dat voor krakkemikkige zin? Retail therapy here I come’. Ik begrijp er geen reet van.

Wat die zinnetjes op heel Schiphol kosten kun je trouwens gewoon opzoeken op www.schiphol.nl/en/advertising/products. Ik schat aan de hand van de prijzen die je daar ziet: 25.000 euro per zinnetje per maand.

Aangezien de Schiphol Group grotendeels van ons allemaal is zou ik willen zeggenING silly slogans please don’t go!Goof Bakker

Tags

Goof Bakker

Columnist. Goof is reclame-tekstschrijver en vlieger op de Cessna O-2A en de Yak-52. Hij schrijft een column in Piloot & Vliegtuig. Goof schrijft ook voor diverse bladen, kranten (NRC / Volkskrant) en magazines.

Gerelateerde artikelen

Back to top button