Air France-KLMEditors choiceKLMNieuwsNL nieuwsProfessionalSchiphol Airport

Franse staat koopt nieuwe aandelen Air France-KLM

De Franse staat koopt nieuw uit te geven aandelen in Air France-KLM, als een obligatielening in de toekomst wordt omgezet in aandelen. Dat heeft het moederbedrijf van Air France en KLM bekendgemaakt via een persbericht. De Nederlandse staat volgt die stap vooralsnog niet, zo laat het ministerie van Financiën desgevraagd weten aan Up in the Sky. 

Stukken

Air France-KLM geeft als de lening wordt omgezet, voor 500 miljoen euro aan nieuwe aandelen uit, wat neerkomt op maximaal 30 miljoen stukken. De Franse overheid tekent ‘naar evenredigheid in’ op de nieuwe stukken, zo laat Air France-KLM weten. Waarmee het belang van de Fransen gelijk blijft aan de huidige 14,3 procent. De Nederlandse overheid tekent ‘nu niet in’, aldus een woordvoerster van het ministerie van Financiën. 

Air France-KLM

“De Nederlandse staat heeft besloten hier nu niet op in te tekenen, omdat eventuele verwatering van het belang dat de Nederlandse staat heeft in Air France-KLM momenteel niet aan de orde is en mogelijk pas over enkele jaren gaat spelen. Mocht het zich over een paar jaar voordoen dan bekijkt de Nederlandse staat op dat moment of het nodig is verwatering van haar belang tegen te gaan om verlies aan invloed te voorkomen”, laat Financiën weten. 

Nederland 

Eind februari verraste de Nederlandse staat vriend en vijand met de bekendmaking dat zij in alle stilte een belang had opgebouwd in Air France-KLM dat zo goed als gelijk was aan dat van de Franse regering. Nederland deed dit om meer grip te krijgen op wat in Parijs wordt beslist over KLM, gezien het belang van de maatschappij voor Schiphol en Nederland.

Obligaties

Minister Wopke Hoekstra van Financiën gaf meteen aan dat het de bedoeling is dat Nederland evenveel voor het zeggen heeft en houdt in het moederbedrijf van Air France en KLM. Air France-KLM zet mogelijk obligaties om in aandelen. Volgens de woordvoerster van minister Hoekstra is Nederland wel vooraf op de hoogte gesteld van de nieuwe financiering door de holding van Air France en KLM. “Het uitgeven van een dergelijke obligatie is een logische manier voor een onderneming om financiering aan te trekken en daarmee investeringsruimte voor zichzelf te creëren”, voegt Financiën eraan toe.

Delta

Air France-KLM zette ook een obligatielening om in aandelen vlak nadat Delta en China Eastern in het bedrijf stapten. Initieel kochten Delta en China Eastern 10 procent van de aandelen in Air France-KLM. Nadat nieuwe aandelen werden uitgegeven, verwaterde dat belang tot 8,8 procent. Met een nieuwe aandelenuitgifte zullen alle belangen van bestaande aandeelhouders verder verwateren. Partijen kunnen hun zeggenschap alleen op peil houden door opnieuw aandelen te kopen. 

Eva Schouten

Senior editor. Eva is financieel-economisch journalist met een bijzondere belangstelling voor de luchtvaartsector. Behalve voor Up in the Sky, werkt Eva als freelancer voor het Algemeen Dagblad en andere kranten van De Persgroep.

Gerelateerde artikelen

Back to top button