Close Menu
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Shopping Cart
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    Kritiek op Schiphol-CEO: ‘Eigen koers gaan varen’

    02/12/2023

    Nieuwkomer op MAA

    02/12/2023

    IPB met KLM naar Bitter Bolivia | Column

    02/12/2023

    Kijkje achter KLM-schermen bij speciaal vervoer

    02/12/2023

    Eurowings komt met wintersportroute vanaf Schiphol

    01/12/2023
  • Achtergrond

    IPB met KLM naar Bitter Bolivia | Column

    02/12/2023

    Kijkje achter KLM-schermen bij speciaal vervoer

    02/12/2023

    Vliegtuigen en sneeuw: (g)een goede combinatie

    25/11/2023

    Schiphol in nieuwe fase beland | Opinie

    24/11/2023

    Precies vandaag: de eerste crash van een Boeing 747

    20/11/2023
  • Editors’ choice

    Nieuwkomer op MAA

    02/12/2023

    IPB met KLM naar Bitter Bolivia | Column

    02/12/2023

    Kijkje achter KLM-schermen bij speciaal vervoer

    02/12/2023

    Ingrijpende nieuwe EU-regels voor compensatie vliegreizigers

    30/11/2023

    Eerste Airbus A321 voor Transavia beschadigd

    29/11/2023
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Onderwerpen»Veiligheid»737 MAX»‘Gecrashte 737’s hadden geen betaalde veiligheidsupdates’
737 MAX

‘Gecrashte 737’s hadden geen betaalde veiligheidsupdates’

RedactieBy Redactie21/03/2019Updated:21/03/20192 Mins Read
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
Het gecrashte toestel in september ©Siregar48
Share
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

De twee Boeing 737 MAX 8’s die recentelijk neergestort zijn, hadden beide geen betaalde veiligheidsupdates uitgevoerd, zo meldt The New York Times.

Twee

De twee maatschappijen, Lion Air en Ethiopian Airways, waarvan een 737 MAX 8 is neergestort, hadden beide twee belangrijke veiligheidsupdates niet uitgevoerd. Volgens de New York Times doordat Boeing geld voor die updates vroeg.

Updates

De betreffende twee updates zijn een invalshoek-indicator, die de neus van het vliegtuig stabiel houdt op basis van twee sensoren, en een disagree light. Dat lampje gaat branden als de twee sensoren tegenstrijdige informatie geven. Boeing zou nu het lampje gratis aanbieden en standaard leveren op de MAX-toestellen. Ook kom Boeing snel met een uitgebreider veiligheidspakket om de MAX-vliegtuigen weer in de lucht te krijgen.

Oorzaak

De oorzaak van beide crashes zijn nog niet officieel bekend, maar werden vermoedelijk veroorzaakt door een storing van het MCAS-boordsysteem. Die fout in het systeem zorgt er voor dat de 737 MAX naar beneden wil duiken als de piloot op een bepaalde manier manueel vliegt. Dat komt door overtrek (Engelse term daarvoor is stall), een proces waarbij de luchtstroom het profiel van de vleugel niet meer kan volgen. De vleugel verliest dan grotendeels zijn liftkracht, waardoor het vliegtuig, indien de piloot niet ingrijpt, snel zal zakken of vallen. Het besturingssysteem van de MAX zou de overtrek, met de twee bovengenoemde sensoren in de invalshoek-indicator, niet goed kunnen detecteren waardoor het vliegtuig naar beneden wil duiken.

Geld

Het verkopen van updates en upgrades aan vliegtuigen kan een zeer lucratief verdienmodel zijn. De twee betaalde updates die de maatschappijen van de twee gecrashte 737’s niet hadden laten uitvoeren, waren overigens niet verplicht door luchtvaartautoriteiten, zoals het Amerikaanse Federal Aviation Administration (FAA).

FAA

Het Amerikaanse Department of Justice, het ministerie van Justitie, start een onderzoek naar de werkwijze van de FAA omtrent de veiligheidscertificering van de Boeing 737 MAX. Hierbij zou Boeing teveel invloed hebben gehad op het goedkeuren van de luchtwaardigheiden zou de FAA zich teveel afzijdig hebben gehouden.

De nieuwe Bose A30-pilotenheadset: beter dan ooit?

Bestel nu in de webshop van Bose Aviation!

Boeing Boeing 737 MAX Crash gratis
Share. Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
Redactie
  • Website
  • Facebook
  • X (Twitter)
  • LinkedIn

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - Alles over luchtvaart.

Related Posts

Kritiek op Schiphol-CEO: ‘Eigen koers gaan varen’

02/12/2023Redactie

Nieuwkomer op MAA

02/12/2023Redactie

IPB met KLM naar Bitter Bolivia | Column

02/12/2023Netty Buijing

Comments are closed.

Recent

Kritiek op Schiphol-CEO: ‘Eigen koers gaan varen’

02/12/2023

Nieuwkomer op MAA

02/12/2023

IPB met KLM naar Bitter Bolivia | Column

02/12/2023
Populair

Bijzondere gebeurtenis tijdens vlucht in Boeing 747 | Video

30/11/2023

A320 vliegt per ongeluk naar verkeerde stad

29/11/2023

Eerste Airbus A321 voor Transavia beschadigd

29/11/2023

Nieuwsbrief

Het laatste luchtvaartnieuws in jouw mailbox.

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.
Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Contact
Vraag uw visum of ESTA aan via VisumBuitenland!

© 2023 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Sign In or Register

Welcome Back!

Login to your account below.

Lost password?