737 MAXAirlinesCorendonEditors choiceFrequente reizigerNieuwsNL nieuwsTUIVliegtuigtype & -bouwer

Tui en Corendon: vliegverbod MAX brengt meivakantie niet in gevaar

Vakantievliegers Tui en Corendon hebben hun Boeing 737 MAX-toestellen op vraag van de Europese Unie aan de grond staan. Ondanks het wegvallen van die vliegtuigen komen de operaties voor en tijdens de meivakantie niet in gevaar, zo bevestigen woordvoersters van Tui Nederland en Corendon Airlines International desgevraagd aan Up .

Tui

De woordvoerster van Tui Nederland laat weten dat het aan de grond houden van de drie MAX-vliegtuigen ‘in principe geen gevolgen heeft voor reizigers die een vakantie bij Tui hebben geboekt.’

Meivakantie

“We hebben alternatieve vluchten kunnen inzetten om te waarborgen dat die vakanties door kunnen gaan. Deels vanuit wat schuiven en verder optimaliseren in de Benelux vlootplanning en deels omdat we twee A320’s van Smartlynx hebben ingehuurd. Klanten worden geïnformeerd wanneer ze op een andere tijd gaan vliegen of met een ingehuurd toestel vliegen. De vervangende vluchten zijn voor de komende tijd afgedekt, ook de meivakantie loopt geen gevaar”, aldus de Tui-woordvoerster.

Corendon

Ook al heeft Corendon Dutch Airlines geen MAX in hun vloot, Corendon Airlines International wel. Deze zet de Boeing 737 MAX 8 ook in op vluchten van en naar Schiphol. Maar ook de reizigers die bij Corendon een vlucht hebben geboekt hoeven zich geen zorgen te maken.

Vervangen

De woordvoerder van Corendon International laat weten dat de vluchten die de MAX zou uitvoeren, opgevangen zijn door Boeing 737-800’s uit eigen vloot. ‘Hierdoor heeft het aan de grond houden van de MAX 8 geen invloed op ons geplande vluchtschema, de lopende activiteiten en onze passagiers.’

Zomerperiode

Hoe lang de MAX-toestellen in Europa aan de grond blijven staan is op dit moment nog onduidelijk. Tui laat weten dat ‘wanneer de situatie langer gaat duren en doorloopt in de hoogseizoenmaanden in de zomer, het lastiger kan worden om vervangende capaciteit te contracteren, we zijn wel al aan het voorsorteren.’

Europa

Het Europees Agentschap voor de veiligheid van de luchtvaart (EASA) gaat de software-update van Boeing zelf onderzoeken. Daarna neemt de EASA een onafhankelijk besluit om de MAX-vliegtuigen wel of niet weer toe te laten in het luchtruim. Volgens Patrick Ky, het hoofd van de EASA, zal de MAX pas weer in Europa vliegen als er een diepgaand onderzoek is geweest naar de veranderingen van de boordsystemen die Boeing doorgevoerd heeft.

Tags

Roel Diender

Senior editor. Roel is afgestudeerd in Antwerpen als journalist. Terug in Nederland kwam hij bij Up terecht en dompelt zich sindsdien onder in de wereld van vliegtuigen, luchthavens en alles wat met deze dynamische sector te maken heeft.

Gerelateerde artikelen

Back to top button