Om met de deur in huis te vallen: het Iberia businessclass-product is niet om over naar huis te schrijven. Up testte het half februari op een 10 uur durende vlucht naar Panama City.
Plus
Eerst de pluspunten. De 1-2-1 opstelling is natuurlijk heerlijk, met veel privacy. De A330-300 waar we mee vlogen was vijf jaar oud. Ook leuk is de keuze aan Spaanse wijnen. Bij entree geen champagne, maar cava. Dat is wel even wennen, maar het heeft ook wel wat.
Eten
Helaas houden de pluspunten daar wel op. Het eten is niet om over naar huis te schrijven. Uiteraard beter dan in economy, maar daar is alles wel mee gezegd. Ook de keuze is zeer beperkt. Alleen het hoofdgerecht kan gekozen worden (keuze uit drie opties). Tip: kies een dag van te voren uit een uitgebreidere lijst via de website en app. Voor vluchten vanuit Madrid.
Weinig zin
Ook de crew leek er weinig zin in te hebben. We kregen vooral het gevoel dat de passagiers tot last waren. De maaltijd service werd er op hoog tempo doorheen geramd. Na de eerste service kwam er wat meer rust en werd men ook wat vriendelijker. De purser was de positieve uitzondering, hij had er overduidelijk zin in.
Lachertje
De snacks tijdens de vlucht waren een lachertje zo slecht. Alsof het al twee maanden in een automaat gezeten had. Een extra flesje water tijdens de vlucht kon alleen verkregen worden samen met een hele diepe zucht. De tweede maaltijdservice (na negen uur vliegen) was karig. Maar wel lekker.
Stoel
De stoel was op zich prima, maar wel aan slijtage onderhevig. De eerste keer zat er pas beweging in na een zetje van de passagier. Het IFE was gemiddeld wat betreft het aanbod. Het touchscreen reageerde enorm langzaam en niet altijd correct.
Conclusie
Voor het eten en de service hoef je geen Iberia-vlucht te nemen. De stoel is prima, zeker in een wat nieuwer toestel. Nee, het Iberia businessclass-product is niet het beste op de markt.
Pre-order nu: schaalmodel van de gloednieuwe KLM A321neo
Nu te bestellen in de webshop! Let op: limited edition.