Afgelopen week kreeg opnieuw een Iraanse Fokker 100 te maken met een technisch mankement aan het landingsgestel. Drie dagen eerder zorgde een defect aan een toestel van Iran Air ervoor dat een vonkenregen ontstond tijdens de landing.
Iraanse onderzoekers proberen te achterhalen hoe het heeft kunnen gebeuren en of er een verband is tussen beide incidenten.
Uitklappen
Het vliegtuig van Iran Aseman, met registratie EP-ATG, voerde op 22 maart een vlucht uit van Teheran naar Ilam. Volgens de Iraanse luchtvaartautoriteit lukte het niet om het rechterdeel van het hoofdladingsgestel uit te klappen, tijdens de nadering voor Ilam. De landing werd afgebroken en de Fokker keerde terug naar Teheran.
Daar wisten de piloten bij een tweede poging het landingsgestel wel volledig uit te klappen, waarna een normale landing kon worden gemaakt. Niemand van de 89 inzittenden raakte gewond.
Hydraulische druk
Eerste resultaten van de onderzoekers wijzen op een probleem met de hydraulische druk. Volgens de luchtvaartautoriteit is er daarmee een gelijkenis met het eerdere incident.
Dinsdag moest een Iran Air Fokker 100 een buiklanding maken in Teheran toen het volledige hoofdlandingsgestel niet functioneerde.