Goof DailyLiefhebberNaast het nieuws

Welkome concurrentie | Goof Daily

Precies vandaag, maar dan gisteren maakte ik voor de vijfde keer in mijn leven de bustour over Cape Canaveral. Een oude vriend van me is er nog nooit geweest en ik begeleid hem graag. 

Was er nieuws? Ja! Enigszins gechargeerd: de NASA is dood, leve Blue Origin en SpaceX . Uit alles blijkt dat NASA blij is met de nieuwe concurrentie. Over de SLS, over Mars-expedities en Trumps lunar lunacy hoor en zie je opmerkelijk weinig. Nee, het gaat constant over de nieuwe space-ondernemers.

Die zijn (nog) klein: het complexje van SpaceX (zie foto) lijkt wel een imitatie schaal één-op-twintig van de NASA-complex, bestaande uit het immense VAB en de vier mijl lange grindpaden naar LC39, waar de overheidskolossen Apollo & Shuttle vijftig jaar lang ten hemel stegen. Een fractie van de omvang: SpaceX. Hùn gebouw(tje), hùn grindpaadje, en hùn lanceerplatformpje: het geheel past wel zes keer in dat van de NASA. Waar het ook letterlijk middenin ligt. Blue Origin: een loods, meer niet. 

‘Laat die snelle jongens onze kar maar gaan trekken’, lijkt NASA te denken, en te zeggen. Moegezeurd (om budget) en moegeslijmd (om de gunst van het publiek) lijkt good old NASA het stokje met een zucht van verlichting over te willen dragen aan Musk, Bezos en de hunnen.  

Is dat ok, vraagt vriend & proeflezer Jaap Schellinger? Tsja, wat zal ik zeggen. Ruimtevaart wordt banaler. Een onderneming zoals elke andere. Uit puur winstbejag de perfecte diepvriespizza maken. De ideale wasknijper. 

Niet meer de mensheid op zoek naar nieuwe, vreemde werelden. Geen grote woorden mee. Geen giant steps for mankind. En failures which are not an option. Nooit meer: we go the moon, not because it’s easy, but because it’s hard.

De wereld is gewoner geworden. 

Goof Bakker

Lees meer in Piloot&Vliegtuig, op www.goofbakker.nlwww.upinthesky.nl, en binnenkort ook weer een artikel in NRC over de Twin Mustang.

PS2 Ik hoop dat Baudet snel minister-president wordt! Een paar domme opmerkingen op de verkeerde plek en dan is hij binnen een half jaar weer terug in zijn corpsballencafé in Haarlem.

Tags

Goof Bakker

Columnist. Goof is reclame-tekstschrijver en vlieger op de Cessna O-2A en de Yak-52. Hij schrijft een column in Piloot & Vliegtuig. Goof schrijft ook voor diverse bladen, kranten (NRC / Volkskrant) en magazines.

Gerelateerde artikelen

Back to top button