737 MAXNaast het nieuwsProfessionalVliegtuigtype & -bouwer

Het Boeing 737 MAX anti-overtreksysteem: zo werkt het

Wereldwijd worden vliegtuigen van het type Boeing 737 MAX aan de grond gehouden, naar aanleiding van de ongevallen in Ethiopië en Indonesië. In totaal kwamen 346 passagiers aan boord van beide vluchten om het leven. 

MCAS
Sinds de recente crash wordt gezocht naar een verband tussen de incidenten. Beide vluchten stortten kort na het opstijgen neer. De onderzoeken naar de toedracht van de ongevallen zijn nog gaande, maar het anti-overtreksysteem MCAS, waarvan de MAX-vliegtuigen zijn voorzien, kwam na de ongevallen in opspraak. Boeing werkt intussen aan een update voor het systeem. 

MCAS, wat is het en hoe werkt het?

Motoren
Het Maneuvring Characteristics Augmentation System (MCAS) is ontwikkeld en geïnstalleerd in de 737 MAX’en om te zorgen voor een bijsturing van de neusstand tijdens de vlucht. De 737 MAX is voorzien van grotere en efficiëntere motoren (type Leap 1) dan zijn voorganger, de 737 Next Generation. Vanwege de beperkte ruimte onder de vleugels, door het relatief korte landingsgestel, zijn de motoren iets naar voren geplaatst. Dit had echter het gevolg dat de natuurlijke neusstand zou worden verhoogd tijdens het vliegen.

Stall
Een te hoge neusstand kan uiteindelijk leiden tot onveilige situaties, zoals een stall waarbij in korte tijd grote vlieghoogte wordt verloren. Om het risico op een stall ter verkleinen en de verhoging van de neusstand te compenseren dient het MCAS.

Automatisch
Het systeem werkt automatisch gedurende alle fasen van de vlucht, als de autopilot is uitgeschakeld, als de flaps zijn ingetrokken en als de neusstand te hoog is. Het vereist geen input van de piloot. Het MCAS stuurt het hoogteroer van het vliegtuig aan binnen de toegestane range van 0,27 graden per seconde. Afhankelijk van de vliegsnelheid wordt de maximale toegestane stand van deze bijsturing bepaald.

Uitschakelen
Piloten kunnen het MCAS uitschakelen, bijvoorbeeld als het systeem ongewenst op een neerwaartse pitch aanstuurt. Voorlopige resultaten uit de onderzoeken wijzen erop dat de piloten mogelijk verkeerd hebben gereageerd op het systeem. Bovendien zouden de sensors die de onder meer de actuele neusstand waarnemen, onjuiste informatie hebben doorgegeven aan het MCAS. Verbeterde procedures moeten piloten volgens Boeing opnieuw bewust maken van de werking van het systeem. Daarnaast moet een software-update de werking van het MCAS verbeteren.

Tags

Redactie

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - het luchtvaartnieuws & meer

Gerelateerde artikelen

Back to top button