De update voor de Boeing 737 MAX moet voorkomen dat het anti-overtreksysteem MCAS aanhoudend heractiveert. Bovendien wordt het systeem uitgeschakeld als de twee sensoren tegenstrijdige waarnemingen doorsturen. Dat zeggen twee ingewijden bij een pilotenbriefing, meldt persbureau Reuters.
MCAS
Het Maneuvring Characteristics Augmentation System (MCAS) is ontwikkeld en geïnstalleerd in de 737 MAX’en om te zorgen voor een bijsturing van de neusstand tijdens de vlucht. Dit is nodig om een verhoogde neusstand tijdens de vlucht te compenseren, die het gevolg is van de grotere en meer naar voren geplaatste moten. Het MCAS moet voorkomen dat het vliegtuig in een stall terechtkomt, waarbij in korte tijd grote vlieghoogte verloren wordt.
Activeren
Naar aanleiding van de crash van twee 737 MAX-toestellen in Indonesië en Ethiopië, waarbij in totaal 346 personen om het leven kwamen, is door Boeing gewerkt aan een upgrade voor het systeem. De upgrade is inmiddels gereed en meerdere piloten hebben een al briefing gekregen over de aanpassingen. De verbeterde versie zou het MCAS voortaan eenmaal per situatie activeren, in tegenstelling tot herhaaldelijke correcties die het tot dusver kon doorgeven. Hierdoor konden de piloten van de gecrashte Lion Air 737 MAX in oktober vorig jaar niet tegen het systeem in sturen, waardoor een duikvlucht ontstond.
Sensoren
Een tweede aanpassing moet voorkomen dat sensoren met afwijkende informatie over onder meer de neusstand, toch het MCAS kunnen activeren. De upgrade zorgt er volgens de ingewijden voor dat het systeem wordt uitgeschakeld als er een te groot verschil is waargenomen.