Close Menu
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors’ Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Vacature plaatsen
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Winkelmandje
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    Wat maakt Goedkoopnaarschiphol.nl anders dan andere Schiphol-taxi’s?

    17/07/2025

    KLM-partner vult leegte na abrupte exit Wizz Air

    16/07/2025

    KLM rouwt om dood collega na crash Londen

    16/07/2025

    ILT vraagt gemeente om ingrijpen bij zonnepark Schiphol

    16/07/2025

    Corendon keert terug naar populaire bestemming

    15/07/2025
  • Achtergrond

    Hoeveel vliegtuigen heeft KLM in totaal?

    13/07/2025

    Met de KLM DC-10 naar Aruba | Column

    12/07/2025

    F-16: ‘Daar heb je een liefdesrelatie mee’ | Interview

    12/07/2025

    Pieter Elbers: ‘We zijn gekomen om te blijven’

    05/07/2025

    Passagiers in vele soorten en maten | Column

    05/07/2025
  • Editors’ choice

    Nieuwe bestemmingen voor KLM A321neo

    14/07/2025

    Unieke vlucht met Antonov An-124 vanuit Oekraïne

    13/07/2025

    ‘Gevaarlijke situatie’ in A320 op Schiphol

    13/07/2025

    Voorlopige oorzaak crash Air India 787 bekend

    12/07/2025

    Met de KLM DC-10 naar Aruba | Column

    12/07/2025
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Algemeen»Editors' Choice»Vliegvelden Maastricht en Groningen krijgen onbemande verkeerstorens
Editors' Choice

Vliegvelden Maastricht en Groningen krijgen onbemande verkeerstorens

Roel DienderDoor Roel Diender26/03/2019Leestijd: 3 minuten
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
Delen
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

Maastricht Aachen Airport en Groningen Airport Eelde zouden in het laatste kwartaal van 2021 onbemande verkeerstorens moeten hebben, zo blijkt uit een aanbestedingsaanvraag van de Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL).

Veiligheid

Up vroeg aan de LVNL hoe het met de veiligheid gesteld staat en de ontwikkelingen binnen de Nederlandse luchtverkeersleiding als de onbemande torens in gebruik worden genomen. Een woordvoerder van LVNL laat weten dat er ‘uiteraard de hoogste veiligheidseisen gehanteerd worden.’ Hoe die eruit komen te zien zal in het proces van de plaatsing van het systeem duidelijke worden.

Aanbesteding

‘Op dit moment is de aanbesteding in voorbereiding en is het nog een te vroeg stadium om de vragen concreet te kunnen beantwoorden. Dat gezegd hebbende, mag het voor zich spreken dat veiligheid topprioriteit is en daarom zal het afhandelen van verkeer door middel van deze nieuwe technologie voldoen aan alle veiligheidsvoorschriften. Het heeft voordat het in gebruik wordt genomen ook de goedkeuring nodig van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT)’, aldus de LVNL-woordvoerder.

Onbemand

De onbemande verkeerstorens, de Remote Control Towers, werken met camera’s waarbij de beelden vanuit Maastricht en Groningen worden doorgestuurd naar het LVNL-hoofdkantoor op Schiphol-Oost. Vanuit daar wordt dan via schermen visueel contact gehouden met de vertrekkende of landende vliegtuigen.

Contract

Voor de bouw van het systeem voor de onbemande verkeerstorens, de software, reserve-onderdelen onderzoeken en onderhoud heeft de LVNL een tender uitgeschreven. Geïnteresseerde bedrijven kunnen reageren op de aanvraag die, als de samenwerking volgens LVNL goed verloopt, een contract voor maximaal 20 jaar kunnen binnenhalen. De eerste periode beslaat 5 jaar, waarna de LVNL drie keer het contract met 5 jaar kan verlengen.

Subsidie

Het project wordt medegefinancierd door de Europese Unie in het kader van de financieringsfaciliteit Connecting Europe Facility (CEF) voor de sector Vervoer en is getiteld “Remote tower and relocation of local Approach voor Groningen Airport Eelde en Maastricht Aachen Airport.”

Geïnteresseerden

Bedrijven die kennis hebben over onbemande verkeerstorens kunnen zich tot 13:00 uur op 1 april van dit jaar melden bij de LVNL. Een bedrijf dat gespecialiseerd is deze vorm van veiligheid is het Zweeds bedrijf Saab. Sinds 2016 heeft het bedrijf een afdeling die zich met Digital Air Traffic Solutions bezighoudt.

Groningen

Voor LVNL is dit niet de eerste kennismaking met deze technologie, in september 2016 werd het lokale vliegverkeer op Groningen Airport Eelde, in het kader van een Europees onderzoeksprogramma, met behulp van camera’s vanaf Schiphol-Oost afgehandeld.

Twente

De eerste onbemande verkeerstoren zal, als alles volgens plan verloopt, eind dit jaar geopend worden op Twente Airport. Voor de ombouw van het Twentse vliegveld van een militaire luchthaven naar een civiele luchthaven is door staatssecretaris Sharon Dijksma van Infrastructuur en Milieu 900.000 euro beschikbaar gesteld voor investeringen.


Droom jij van een belangrijke rol in het luchtruim?
Dit is je kans!




Werken in de Luchtvaart

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO
Groningen Airport Eelde luchtverkeersleiding nederland LVNL Maastricht Aachen Airport Twente
Delen: Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email Copy Link
Roel Diender

Senior editor. Roel is afgestudeerd in Antwerpen als journalist. Terug in Nederland kwam hij bij Up terecht en dompelt zich sindsdien onder in de wereld van vliegtuigen, luchthavens en alles wat met deze dynamische sector te maken heeft.

Gerelateerde Artikelen

Wat maakt Goedkoopnaarschiphol.nl anders dan andere Schiphol-taxi’s?

17/07/2025Partner Content

‘Rogue’ Cessna legt luchtverkeer lam met bizarre vlucht

16/07/2025Redactie

KLM-partner vult leegte na abrupte exit Wizz Air

16/07/2025Redactie
Recent

Wat maakt Goedkoopnaarschiphol.nl anders dan andere Schiphol-taxi’s?

17/07/2025

‘Rogue’ Cessna legt luchtverkeer lam met bizarre vlucht

16/07/2025

KLM-partner vult leegte na abrupte exit Wizz Air

16/07/2025
Populair

Hoeveel vliegtuigen heeft KLM in totaal?

13/07/2025

“Nieuwe” airline zegt Schiphol nu al gedag

14/07/2025

Defensie aast op Nederlands vliegveld

11/07/2025

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.

Werken in de Luchtvaart

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO
Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Manage Consent
  • Flying Insight
  • Contact
© 2025 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Inloggen of account aanmaken

Welkom terug!

Log hieronder in op je account. Een account aanmaken kan bij het plaatsen van een bestelling.

Wachtwoord vergeten?