Editors choiceGroningen AirportMaastricht AirportNieuwsNL nieuwsProfessionalToekomst NL luchtvaartVeiligheidVliegvelden

Vliegvelden Maastricht en Groningen krijgen onbemande verkeerstorens

Maastricht Aachen Airport en Groningen Airport Eelde zouden in het laatste kwartaal van 2021 onbemande verkeerstorens moeten hebben, zo blijkt uit een aanbestedingsaanvraag van de Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL).

Veiligheid

Up vroeg aan de LVNL hoe het met de veiligheid gesteld staat en de ontwikkelingen binnen de Nederlandse luchtverkeersleiding als de onbemande torens in gebruik worden genomen. Een woordvoerder van LVNL laat weten dat er ‘uiteraard de hoogste veiligheidseisen gehanteerd worden.’ Hoe die eruit komen te zien zal in het proces van de plaatsing van het systeem duidelijke worden.

Aanbesteding

‘Op dit moment is de aanbesteding in voorbereiding en is het nog een te vroeg stadium om de vragen concreet te kunnen beantwoorden. Dat gezegd hebbende, mag het voor zich spreken dat veiligheid topprioriteit is en daarom zal het afhandelen van verkeer door middel van deze nieuwe technologie voldoen aan alle veiligheidsvoorschriften. Het heeft voordat het in gebruik wordt genomen ook de goedkeuring nodig van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT)’, aldus de LVNL-woordvoerder.

Onbemand

De onbemande verkeerstorens, de Remote Control Towers, werken met camera’s waarbij de beelden vanuit Maastricht en Groningen worden doorgestuurd naar het LVNL-hoofdkantoor op Schiphol-Oost. Vanuit daar wordt dan via schermen visueel contact gehouden met de vertrekkende of landende vliegtuigen.

Contract

Voor de bouw van het systeem voor de onbemande verkeerstorens, de software, reserve-onderdelen onderzoeken en onderhoud heeft de LVNL een tender uitgeschreven. Geïnteresseerde bedrijven kunnen reageren op de aanvraag die, als de samenwerking volgens LVNL goed verloopt, een contract voor maximaal 20 jaar kunnen binnenhalen. De eerste periode beslaat 5 jaar, waarna de LVNL drie keer het contract met 5 jaar kan verlengen.

Subsidie

Het project wordt medegefinancierd door de Europese Unie in het kader van de financieringsfaciliteit Connecting Europe Facility (CEF) voor de sector Vervoer en is getiteld “Remote tower and relocation of local Approach voor Groningen Airport Eelde en Maastricht Aachen Airport.”

Geïnteresseerden

Bedrijven die kennis hebben over onbemande verkeerstorens kunnen zich tot 13:00 uur op 1 april van dit jaar melden bij de LVNL. Een bedrijf dat gespecialiseerd is deze vorm van veiligheid is het Zweeds bedrijf Saab. Sinds 2016 heeft het bedrijf een afdeling die zich met Digital Air Traffic Solutions bezighoudt.

Groningen

Voor LVNL is dit niet de eerste kennismaking met deze technologie, in september 2016 werd het lokale vliegverkeer op Groningen Airport Eelde, in het kader van een Europees onderzoeksprogramma, met behulp van camera’s vanaf Schiphol-Oost afgehandeld.

Twente

De eerste onbemande verkeerstoren zal, als alles volgens plan verloopt, eind dit jaar geopend worden op Twente Airport. Voor de ombouw van het Twentse vliegveld van een militaire luchthaven naar een civiele luchthaven is door staatssecretaris Sharon Dijksma van Infrastructuur en Milieu 900.000 euro beschikbaar gesteld voor investeringen.

Tags

Roel Diender

Senior editor. Roel is afgestudeerd in Antwerpen als journalist. Terug in Nederland kwam hij bij Up terecht en dompelt zich sindsdien onder in de wereld van vliegtuigen, luchthavens en alles wat met deze dynamische sector te maken heeft.

Gerelateerde artikelen

Back to top button