fbpx
General aviationNieuwsNL NieuwsProfessionalSchiphol AirportVeiligheid

LVNL: nieuwe regels recreatief verkeer Schiphol

Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) scherpt met ingang van 28 maart de procedure voor recreatief VFR-verkeer in het luchtruim vlakbij en boven luchthaven Schiphol (Schiphol CTR) aan, zo meldt LVNL.

Procedure

Met de scherpere procedure ‘worden de mogelijkheden voor recreatief VFR-verkeer om het luchtruim boven luchthaven Schiphol te kruisen sterk verminderd. De vluchten hebben geen operationele noodzaak om boven Schiphol te vliegen en de piloten van de VFR-vluchten zijn niet altijd ervaren in een druk luchtruim zoals rond Schiphol en vormen hierdoor een risico’, aldus de LVNL.

Nieuw

LVNL geeft aan wat de nieuwe procedure inhoudt: ‘recreatief VFR-verkeer dat de Schiphol CTR1 wil kruisen moet vanaf 28 maart 2019 minimaal 6 uur van tevoren toestemming vragen door middel van het invullen van een formulierĀ met daarbij een kaartje met welke route de piloot zou willen vliegen in het Schiphol luchtruim (Schiphol CTR 1).

Dit wordt eerst door de Operationele Helpdesk (OHD) van Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) beoordeeld. Het afwegingskader is gebaseerd op de piektijden van de drukke Schipholoperatie en de verwachte verkeersdrukte op het moment van kruisen van de CTR. Als de OHD beoordeelt dat de vlucht zou passen in het geplande verkeersbeeld, wordt uiteindelijk altijd door de luchtverkeersleider op het moment zelf pas besloten of het ook dan op een veilige manier mogelijk is.

De verwachting is dat het, door het nieuwe en strengere afwegingskader, bijna niet meer mogelijk is dat een recreatieve VFR-vlucht toestemming krijgt om het luchtruim van luchthaven Schiphol te kruisen. Als er wel toestemming gegeven wordt is de vluchtuitvoering door de vooraf afgestemde route voorspelbaarder voor piloot en luchtverkeersleider.

Verzoek

LVNL verzoekt recreatieve VFR vliegers om CTR1 te vermijden en hier omheen te vliegen. De huidige procedures voor de Oostbaan, de VFR-sector en de Amsterdam sector blijven hetzelfde.

Ā©LVNL

Help mee de meest realistische B737NG-simulator naar Nederland te halen!

Bij Up in the Sky houden we van de luchtvaart, dat moge duidelijk zijn. Nu willen we de nieuwste B737NG-simulator mĆ©t 4K-resolutie-projectors op de Nederlandse (particuliere) markt brengen. De benodigde investering hiervoor bedraagt anderhalve ton. Wil jij meehelpen financieren en rente ontvangen? Stuur een mail naar [email protected] voor meer informatie.

Redactie

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - het luchtvaartnieuws & meer

Gerelateerde artikelen

Back to top button