Met het einde van de Airbus A380-productie in zicht nadert een lastige markt voor de leverantie van onderdelen en motoren voor het vliegtuigtype. Om tweedehands Superjumbo’s operationeel te houden blijft er mogelijk een beperkte vraag naar nieuw materiaal.
Markt
Luchtvaartconsultant IBA Group ziet een moeilijke toekomst voor de tweedehandsmarkt. Bij een toenemend aantal maatschappijen komen A380’s vrij door een gewijzigde groeistrategie. Bovendien zijn sommige oudere toestellen al meer dan tien jaar in gebruik. Dit resulteert in het onderbrengen van vliegtuigen op de tweedehandsmarkt, zoals bij charters en leasebedrijven. Dit gaat niet zonder problemen, verwacht IBA.
Onderhoud
De tweedehands A380’s moeten worden onderhouden. Dit betekent vernieuwing van onderdelen en mogelijk vervanging van motoren. Echter is het voor motorfabrikanten niet rendabel om de productie van de machines te handhaven, aangezien deze niet geschikt zijn voor andere Airbus-vliegtuigen. Het leasen van motoren kan een van de mogelijkheden zijn. Maar de opties zijn beperkt, aldus de consultant.
Stopt
De productie van de A380 stopt in 2021, naar aanleiding van een verdampte vraag naar het vliegtuigtype. Diverse maatschappijen hebben uitfaseringsplannen voor de A380, om ruimte te maken voor nieuwe tweemotorige toestellen. Singapore Airlines, Lufthansa, Malaysia Airlines en Air France hebben plannen om (gedeeltelijk) afstand te doen van de A380-vloot.
De Queen of the Skies is terug!
Dertig jaar lang vloog de PH-BFG in het KLM-blauw de wereld over. In 2019 ging ze met pensioen, maar nu is ze terug..
Een uniek stukje luchtvaartgeschiedenis. Bestel nu in de webshop van Up in the Sky - gratis verzonden!