Precies vandaag, meldde het toonaangevende online-magazine GA-News dat voor de vierhonderdste keer een BRS werd gebruikt.
U weet het misschien niet, maar ongeveer 30.000 kleinere vliegtuigen zijn tegenwoordig al voorzien van een parachute waaraan het hele toestel omlaag kan dwarrelen als er naar de mening van de piloot onoplosbare problemen zijn.
Het systeem is één van de redenen achter het succes van de Cirrus SR20/22. De parachute was daar een Gouden Greep, want voor talloze wederhelften het voldoende reden om akkoord te geven op de aanschaf door manlief van een éénmotorige doctor and lawyer killer, zoals het sportvliegtuig in de VS wel eens spottend genoemd wordt. Er zijn intussen 7000 Cirrussen verkocht.
Nog een dingetje: de geredde Meneer Vierhonderd betrekt getuige het persbericht niet alleen de technici van Cirrus bij zijn redding maar vermoedt ook invloed van God. Waar je zo’n parachute kunt kopen weet ik, maar waar je de arrogantie vandaan haalt om enige invloed van het Opperwezen te veronderstellen weet ik niet. God zou deze rijkaard in zijn vliegtuig van driekwart miljoen op weg naar de Bahama’s gered hebben! Waar Hij dezelfde dag ervoor gekozen heeft om een moeder en drie kinderen te laten creperen bij een brand in een krottenwijk in Bangla Desh.
Deed me denken aan een Amerikaan die hier op de TV onlangs zei: “Er zijn maar twee mogelijkheden, of Hij wil er niks aan doen, of Hij kan er niks aan doen, en in beide gevallen ga ik niet voor Hem op de knieën.”
Denk er het uwe van.
Goof Bakker
Lees meer in Piloot&Vliegtuig, op www.goofbakker.nl, www.upinthesky.nl