De Airbus A350-900 vliegt al wat jaren rond, maar de verlengde versie, de A350-1000 is nog relatief nieuw en Amsterdam is één van de eerste verre bestemmingen waar de maatschappij het toestel op inzet.
Intiem
Achter de business bevindt zich een intieme cabine, waarin 32 premium economy-stoelen staan. Die staan in een 2-4-2-opstelling en dat is een stoel per rij minder dan in economy. Elke stoel heeft een eigen kuitensteun, een toevoeging ten opzichte van de vorige generatie stoelen. Ook nieuw is dat de armleuning bij elke gangpadstoel naar beneden kan worden geschoven, waardoor het zitvlak nog breder wordt. Stoelen zijn van elkaar gescheiden met een middenconsole, met daarin een stopcontacten, USB-laadpunten, een afstandsbedieding en wegschuifbaar cocktailtafeltje. Ook nieuw is het leeslampje dat is weggewerkt in de hoofdsteun. De hoofdsteun zelf is ook een tikje comfortabeler, omdat de flappen waar je je hoofd tegen kunt rusten, stugger zijn.
Opvallend
Aan de beenruimte is niets op te merken en ook kan de stoel opvallend ver achterover. In de rugleuning van de stoel zit een breed entertainmentscherm, een opbergvakje én een houder voor een tablet of telefoon, zodat je die niet vast hoeft te houden als je zelf een film kijkt. Het is overigens niet nodig om je eigen films mee te nemen, het entertainmentsysteem van Cathay zich boordevol films, series, muziek en ander entertainment. Ook krijg je een koptelefoon die het omgevingsgeluid dempt, vergelijkbaar met die in de business. Tenslotte beschikt de A350 over zowel wifi (1 uur voor USD10, de gehele vlucht voor USD20) én een mobiel netwerk (internetten & smssen tegen roamingtarieven).
Ovenschaaltje
Ten opzichte van de economyklasse, is het menu iets uitgebreider. De hoofdmaaltijden zijn identiek, maar passagiers in premium krijgen een voorgerechtje en een praline. Bovendien zit het warme gerecht in een ovenschaaltje en niet in een aluminium bakje. Tijdens onze vlucht van Hongkong naar Amsterdam, met vertrek iets voor middernacht, was er keus uit drie gerechten: gestoomde heilbot met ingelegde groente, gegrilde Australische biefstuk in rode wijnsaus of vegetarische pasta in tomatensaus. Volgens de stewardess, heeft Cathay altijd een vegetarische keuze.
Ontbijt
Overigens maakte het cabinepersoneel continu een gehaaste indruk. Nu is dat wel een beetje de sfeer van Hongkong als stad, maar het ging aan boord ten koste van de vriendelijkheid. Ook verliep alles wat slordig, zo vergat onze steward ons in de haast een drankje bij de maaltijd te geven. Gedurende de nacht konden we zowel noedelsoep als voorverpakte snacks verkrijgen. Twee uur voor de landing werd er een eenvoudig ontbijt geserveerd, met keus uit roerei met bacon of verschillende soorten dimsum. Er was geen vegetarische optie.
Samenvatting
Cathay vliegt ‘s werelds nieuwste vliegtuigen tussen Amsterdam en Hongkong. De stoelen in premium economy hebben meer beenruimte, zijn een stuk breder én kunnen flink verder achterover dan die in economy. De maaltijden, met een Aziatische twist, zijn min of meer gelijk aan die in de toeristenklasse.
Business
Vorig jaar vloog Up mee met de A350-900, om de businessstoelen te reviewen. Bekijk het filmpje daarvan hieronder.
De nieuwe Bose A30-pilotenheadset: beter dan ooit?
Bestel nu in de webshop van Bose Aviation!

