Wat al eerder werd vermoed, wordt nu zo goed als door Boeing bevestigd. Zowel bij de fatale vlucht van Ethiopian als bij die van Lion Air met de 737 MAX zou het Maneuvering Characteristics Augmentation System (MCAS) onnodig zijn geactiveerd.
Informatie
Dat laat Boeing weten in reactie op de voorlopige onderzoeksresultaten naar de crash van het toestel van Ethiopian Airlines op 10 maart. Boeing baseert zich op wat in het rapport wordt vermeld op basis van de informatie verkregen uit de zwarte doos.
Softwareproblemen
De New York Times berichtte eerder al dat beide incidenten werden veroorzaakt door een softwareprobeem. De ceo van Boeing Commercial Airplanes, Kevin McAllister, zegt in de verklaring naar aanleiding van het voorlopige rapport over de Ethiopian crash dat ‘het begrijpen van de omstandigheden die hebben bijgedragen tot dit ongeluk van kritiek belang is om een veilige vlucht te garanderen’.
MCAS
Hij vervolgt: “De technische experts van Boeing blijven assisteren in het onderzoek naar dit incident en werken aan het adresseren van de lessen die zijn geleerd naar aanleiding van het ongeval met Lion Air vlucht 610 in oktober.” Om te voorkomen dat het MCAS weer onnodig wordt ingeschakeld, heeft Boeing een software-update ontwikkeld en een extra training voor piloten voor de 737 MAX. Die update is nog niet beschikbaar.
FAA
“Zoals eerder aangekondigd, voegt de update extra beschermingslagen toe en voorkomt dat onjuiste informatie data wordt gegeven zodat het MCAS wordt geactiveerd”, aldus McAllister. “Boeing werkt samen met de Amerikaanse FAA en andere autoriteiten wereldwijd bij de ontwikkeling en certificatie van de software-update en het trainingsprogramma.”