Volgens het eerste, voorlopige, officiële rapport van het onderzoek naar de oorzaak van de crash van Ethiopian Airlines-vlucht ET302, blijkt dat de piloten van de Boeing 737 MAX 8 alles volgens het boekje hebben gedaan.
Schuld
Met die conclusie komt Dagmawit Moges, de Ethiopische minister van Transport, naar buiten tijdens een persconferentie. ‘De crew heeft alle door de fabrikant aangegeven procedures herhaaldelijk uitgevoerd, maar waren niet in staat om de controle over het vliegtuig te herpakken’, aldus Moges. Hiermee legt de minister impliciet de schuld bij vliegtuigbouwer Boeing neer.
Ethiopian Airlines
Ethiopian Airlines voegt zich bij de uitspraken van de minister. In een statement laat de maatschappij weten dat het rapport ‘duidelijk aantoont’ dat de piloten ‘de door Boeing aanbevolen en door de FAA goedgekeurde noodprocedures hebben opgevolgd, maar ondanks hun harde werk en volledige navolging van de procedures het naar beneden duwen van de neus door het MCAS-systeem niet konden stoppen.’
Twijfel
Hoewel het onderzoek naar de oorzaak van de crash nog loopt, zorgt deze onthulling dat de voorgaande beweringen van Boeing en de Amerikaanse luchtvaartautoriteit FAA in twijfel worden getrokken. Beide instanties zeiden namelijk dat door de door Boeing aangeleverde instructies te volgen, het MCAS-systeem uitgeschakeld kan worden, en het systeem het toestel niet meer naar beneden duwt.