737 MAXNieuwsProfessionalVeiligheidVliegtuigtype & -bouwerVliegvelden

‘Boeing 737 MAX 8 niet geschikt voor bepaalde vliegvelden’

De Boeing 737 MAX 8 zou volgens een wettelijk document niet geschikt zijn voor bepaalde vliegvelden die op grote hoogte liggen, zoals het vliegveld van Addis Ababa waar het gecrashte Ethiopian Airways-vliegtuig van opsteeg, zo meldt Bloomberg.

Hoogte

Volgens het document kunnen de MAX 8, 9 en 10 niet gebruikt worden op vliegvelden die als ‘hoog of heet’ aangeduid zijn. Het vliegveld van Addis Ababa, dat op een hoogte van 7.657 voet (2.333 meter) ligt, voldoet aan de criteria van vliegvelden waar de bovengenoemde MAX-toestellen niet geschikt voor zijn. In het document staat dat de MAX 8 niet geschikt is voor bepaalde vliegvelden ‘vanwege een combinatie van korte baanlengtes, hoogte, temperatuur, vochtigheid en andere milieuomstandigheden.’

Vliegvelden

Een anonieme Boeing 737-piloot vertelt aan Bloomberg dat de vliegvelden van Denver en Mexico-Stad ook tot de betreffende luchthavens horen die als heet en/of hoog zijn aangeduid. De MAX 7 kan wel op die luchthavens vliegen omdat het toestel ‘betere prestaties’ laat zien met betrekking tot bovengenoemde factoren, aldus Boeing.

Oorzaak

Volgens het eerste officiële voorlopige rapport dat naar buiten is gebracht over de bevindingen van het onderzoek naar de oorzaak van het neerstorten van de MAX 8 van Ethiopian Airways, komt niet naar voren dat die hoogte een rol heeft gespeeld in de oorzaak van de crash. Wel kwam naar voren dat de piloten alles volgens het boekje gedaan hebben, maar toch het MCAS-systeem, dat de neus van het vliegtuig naar beneden duwt om overtrek te voorkomen, niet konden uitschakelen.

Tags

Redactie

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - het luchtvaartnieuws & meer

Gerelateerde artikelen

Back to top button