Doordat Boeing de productie van de 737 MAX-toestellen heeft verlaagd, kan motorbouwer CFM de achterstand van leveringen wegwerken, zo meldt Aviation Week op basis van een gesprek met Kris Sheppard, de internationale programmadirecteur van CFM.
Achterstand
CFM heeft een achterstand opgebouwd in de leveringen van de LEAP-1B motoren voor de Boeing 737’s. Nu Boeing heeft besloten de productie van de MAX-vliegtuigen te verlagen van 52 naar 42 stuks per maand, kan de motorbouwer de achterstand wegwerken.
Wegwerken
Sheppard laat weten dat het productietempo van de 1B-motoren hetzelfde blijft, waardoor hij verwacht de achterstand binnen 3 tot 4 weken weg te kunnen werken.
Omlaag
De productie gaat half april omlaag van 52 naar 42 stuks per maand. Volgens Dennis Muilenburg, topman van Boeing, is dit aantal gekozen om zo voldoende werkgelegenheid te blijven bieden en tegelijk de ruimte te hebben om verbeteringen door te voeren aan het toestel en de productieprocessen. Het plan was eerder om de productie vanaf begin juni juist te verhogen naar 57 toestellen per maand. Wat het besluit van Boeing betekent voor de continuïteit in de productie als de MAX weer de lucht in gaat, is nog onduidelijk.