CO2DuurzaamheidElektrisch vliegenNaast het nieuws

Elektrisch vliegen op AERO Friedrichshafen

Op AERO Friedrichshafen, de jaarlijkse beurs voor de General Aviation bij de Bodensee, vindt dit jaar een opvallend jubileum plaats. Al voor het tiende jaar vormt de ‘e-flight-expo’ een belangrijk bestanddeel van deze luchtvaarttentoonstelling. De ‘e’ staat voor ecologisch, elektrisch en evolutionair. In die tien jaar is elektrisch vliegen langzaam maar zeker aan een opmars bezig, enigszins vergelijkbaar met die van de elektrische fiets en elektrische auto. In de tiende editie van de ‘e-flight-expo’ ligt de focus op innovatie, personeelswerving en maatschappelijke acceptatie. Een overzicht.

E-viation

Wereldwijd zijn al meer dan 150 initiatieven gericht op de stimulering van de elektrische luchtvaart. Zo is in ons land onlangs DEAC van start gegaan, het Dutch E-viation & Airport Centre op vliegveld Teuge. Onderwijsinstellingen (TU Delft, Hogeschool van Amsterdam en Deltion College), de Cleantech Regio (Apeldoorn, Deventer en omgeving) en Teuge Airport hebben de krachten gebundeld in een innovatie- en expertisecluster elektrische luchtvaart. In het Duitse Friedrichshafen is een grote tentoonstellingshal gewijd aan e-viation. Ruim 50 exposanten stellen hun elektrische en hybride luchtvaartwaar tentoon, variërend van complete all electric aircraft tot futuristische concepten.

Phinix ©Remco de Wit

Primeur

Pure Flight uit Tsjechië zorgde voor een wereldprimeur. Hun elektrische Phinix tweezitter werd voor het eerst aan het publiek getoond. Het toestel heeft een relatief groot vliegbereik van 2,5 uur. Dat is een uur langer dan de actieradius van de bekende Pipistrel Alpha Electro. Er zijn meer primeurs in Zuid-Duitsland. Wat te denken van de aankondiging van een heuse Air Race voor elektrische vliegtuigen, die volgend jaar gehouden gaat worden? Airbus sponsort de wedstrijd. Het Aviation Technology Centre van de Universiteit van Nottingham is momenteel een racevliegtuig aan het bouwen. Dit wordt ook meteen het snelste elektrische vliegtuig ter wereld.

Verticaal 

Een primeur van geheel andere orde is het V600 prototype van AutoFlightX. Het gaat om een elektrisch toestel dat loodrecht kan starten en vervolgens de horizontale vlucht kan vervolgen. Bye Aerospace heeft in het assortiment een twee- en een vierzitter elektrisch vliegtuig. De eFlyer 2 kost 349.000 dollar. Voor 100.000 dollar extra kun je met z’n viertjes op pad. Het bedrijf uit Colorado deelt op de beurs een stand met Siemens, leverancier van elektromotoren voor meerdere vliegtuigtypen. 

V600 ©Remco de Wit

Certificering

Pipistrel uit Slovenië kan gerust een koploper genoemd worden als het gaat om elektrisch vliegen. De tweezits Alpha Electro heeft demovluchten gemaakt in vele Europese landen inclusief ons land. Volgens een woordvoerder van Pipistrel zijn er inmiddels 60 Alpha Electro’s gefabriceerd die ook allemaal verkocht zijn aan kopers in Europa, USA en Australië. Volgende maand wordt de certificering verwacht, waarna de serieproductie begint. Pipistrel verwacht één elektrisch toestel per week te bouwen. In Zwitserland vliegt al een Alpha Electro rond met 250 vlieguren op de teller.

Watervliegtuig

Uit China was Shenyang Aerospace University aanwezig. Het bedrijf heeft meerdere ontwerpen van elektrische vliegtuigen op zijn naam staan. De RX1E kan 45 minuten in de lucht blijven en de verbeterde RX1EA zelfs 120 minuten. Bovendien vindt volgende maand de eerste vlucht plaats van een full electric watervliegtuig. Tenslotte werkt Shenyang Aerospace aan een elektrische vierzitter. De eerste vlucht is voorzien in de herfst van dit jaar.

©Remco de Wit

E-venementen                                                                                                                             

Naast de al eerder genoemde Air Race wordt er in Friedrichshafen ook reclame gemaakt voor een fly-in voor elektrische vliegtuigen. Deze vindt onder de naam smartflyer-challenge plaats op 14 en 15 september in het Zwitserse Grenchen. Twee jaar geleden namen aan deze elektrische fly-in 12 toestellen deel. Het jaar 2019 staat bol van de luchtvaartjubilea. Eind dit jaar wordt The Great Air Race gehouden ter herinnering aan het gelijknamige vliegevenement London-Darwin in 1919. Vier categorieën vliegtuigen kunnen aan de race meedoen, inclusief ‘battery electric’ en ‘hydrogen fuel-cell electric’.

©Remco de Wit
©Remco de Wit
Tags

Remco de Wit

Redacteur / fotograaf. Remco is jurist, communicatie-adviseur en luchtvaartfotograaf. Hij volgt de ontwikkelingen in de luchtvaart op de voet en legt ze graag op foto vast. Bovendien levert Remco ook tekst-bijdragen voor Up in the Sky.

Gerelateerde artikelen

Back to top button