Close Menu
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors’ Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Vacature plaatsen
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Winkelmandje
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    KLM-top krijgt minister van Financiën achter zich aan

    12/05/2025

    Air France schiet KLM te hulp

    11/05/2025

    Te dure Trump-Tarief-Boeings, en wat nu met Schiphol? | Podcast

    11/05/2025

    Nieuwe airlines welkom op Schiphol

    11/05/2025

    Van 747’s en Fokkers tot zijn grote lieveling: de KLM MD-11

    10/05/2025
  • Achtergrond

    Te dure Trump-Tarief-Boeings, en wat nu met Schiphol? | Podcast

    11/05/2025

    Vliegtuigexpo op zijn Mexicaans | Foto’s

    10/05/2025

    Van 747’s en Fokkers tot zijn grote lieveling: de KLM MD-11

    10/05/2025

    De luchtoorlog boven Nederland: verhalen

    05/05/2025

    Oorlog inspireerde bekende KLM-vlieger

    04/05/2025
  • Editors’ choice

    Stappen inbeslagname Russische An-124 gaan verder

    10/05/2025

    Brussels Airlines A330 slaat tussenstop compleet over

    10/05/2025

    Vliegtuigexpo op zijn Mexicaans | Foto’s

    10/05/2025

    Van 747’s en Fokkers tot zijn grote lieveling: de KLM MD-11

    10/05/2025

    Schiphol negeert veiligheidsadvies

    08/05/2025
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Up in the Sky»Doelgroep»Liefhebber»Bijtanken in de lucht met EART op hoger plan | Fotolongread
Liefhebber

Bijtanken in de lucht met EART op hoger plan | Fotolongread

Leonard van den BroekDoor Leonard van den Broek14/04/2019Leestijd: 5 minuten
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
Twee Duitse Eurofighter Typhoons, vliegend naast RAF A330 tanker © Leonard van den Broek
Delen
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

Simultaan met de luchtmachtoefening Frisian Flag, wordt sinds 2014 vanaf de vliegbasis Eindhoven de tankeroefening EART (European Air Refueling Training) gehouden. Up in the Sky vloog tijdens EART mee met een Duitse Airbus A310 MRTT tanker en een Britse Airbus A330 Voyager van de Royal Air Force.

Samenwerking

Het EATC (European Air Transport Command) is de drijvende kracht achter deze tankeroefening. Het EATC is een samenwerkingsverband tussen zeven NAVO-landen en coördineert de inzet van gezamenlijke militaire luchttransportmiddelen. Het hoofdkwartier van EATC bevindt zich op de vliegbasis Eindhoven. Van daaruit wordt niet alleen het ‘gewone’ luchttransport gecoördineerd, maar ook medische evacuatievluchten én bijtanken in de lucht.

Duitse Typhoon maakt contact met bijtankslang van RAF A330 Voyager tanker © Leonard van den Broek

Transportvloot

Naast Nederland zijn België, Duitsland, Frankrijk, Italië, Luxemburg en Spanje lid van EATC. Deze zeven landen dragen elk een aantal transport- en tankvliegtuigen bij. Totaal kan het EATC over een vloot van 170 toestellen beschikken, van 34 verschillende vliegtuigtypen. De Nederlandse Gulfstream IV van de Koninklijke Luchtmacht valt hieronder, maar bijvoorbeeld ook de Duitse en Franse A400M’s. Door de operationele inzet van de transportvloot en tankervloot te controleren, kan de beschikbare capaciteit optimaal worden benut.

Duitse Eurofighter Typhoon © Remco de Wit

Tankervliegtuigen

Dat is met name voor de tankervloot erg nodig, want tankercapaciteit is in Europa een schaars goed. Dit bleek bijvoorbeeld tijdens operatie ‘Unified Protector’, de NAVO-luchtoperaties boven Libië in 2011. Door een groot tekort aan Europese tankvliegtuigen, moest men noodgedwongen terugvallen op Amerikaanse tankers. Niet alleen het aantal tanktoestellen was toen een probleem, maar ook de diversiteit aan typen. Door een beperkte uitwisselbaarheid, konden landen vaak niet van elkaars tankers gebruik maken.

Formatie van twee Duitse Typhoons naast Duitse A310 tanker © Remco de Wit
A310MRTT tanker van de Duitse luchtmacht op Eindhoven © Leonard van den Broek

Uitwisselbaarheid

Dat Nederlandse F-16’s ‘clearance’ hebben om te tanken bij een Nederlandse KDC-10, betekent nog niet dat alle F-16’s dit mogen. Voor elke nationaliteit en voor elk (sub)type tanker en ontvanger is apart ‘clearance’ nodig. Internationale samenwerking is dus essentieel om uitwisselbaarheid te vergroten. Dat gebeurt bijvoorbeeld binnen EATC, maar ook een oefening als EART is bevorderlijk voor de samenwerking. Naast Nederland (met een KDC-10), Frankrijk (KC-135FR) en Duitsland (A310MRTT), namen dit jaar ook niet-EATC landen Amerika (met een KC-135R) en Groot-Brittannië (A330 Voyager) deel aan de tankeroefening.

Duitse Typhoon ontvangt brandstof van RAF Voyager © Leonard van den Broek
A330 Voyager van de Britse Royal Air Force © Leonard van den Broek

Verdubbeling

Tot 2025 verwacht het EATC een verdubbeling in de transportcapaciteit, door de komst van diverse nieuwe toestellen (onder andere de Airbus A400M Atlas voor België, Duitsland en Frankrijk). Omdat er ook nieuwe tankvliegtuigen worden aangeschaft, hoopt het EATC rond 2025 te kunnen beschikken over 50 á 60 tankers. Dat is drie maal zoveel als de achttien tankers die het EATC nu kan inzetten.

Duitse Typhoon ‘plugt in’ bij RAF Voyager tanker © Leonard van den Broek

Uitwisseling

Een speciale tankeroefening als EART is vrij uniek en uiterst waardevol. Majoor Fred is namens 334 squadron (Koninklijke Luchtmacht) betrokken bij de organisatie van EART 2019. Hij vertelde tijdens de EART persdag op vliegbasis Eindhoven: “Het heeft een enorme toegevoegde waarde om uitwisseling te hebben tussen aircrews van verschillende nationaliteiten. Ervaringen die normaliter niet mogelijk zijn, zoals met elkaar meevliegen en meekijken, kunnen nu wel. Ook kunnen we bijvoorbeeld oefenen in formatievliegen met verschillende typen tankers.”

Achterzijde van ‘refueling pod’ van Duitse A310MRTT met opgevouwen ‘drogue’ © Remco de Wit

Australië

De aan EART deelnemende landen worden uitgenodigd door de EART-organisatoren. In eerste instantie worden luchtmachten van de zeven EATC landen uitgenodigd, maar er wordt ook verder gekeken tot zelfs buiten de Europese grenzen. Dit jaar zijn er onder meer waarnemers uit Australië aanwezig. De verwachting is dat de Australische luchtmacht volgend jaar aanwezig zal zijn met een KC-30 (Airbus A330) tanker.

Duitse Typhoon naast Duitse A310 tanker © Remco de Wit

Ervaringen

Leren van andermans ervaringen (en fouten) is één van de leerdoelen van een tankeroefening als deze. Voor de Amerikaanse luchtmacht is het bijvoorbeeld interessant om te zien hoe Italië de overstap heeft gemaakt naar de KC-46, net als dat de ervaringen van Groot-Brittannië en Australië met de A330 interessant zijn voor Nederland.

Duitse Eurofighter Typhoon naast RAF Voyager tanktoestel © Leonard van den Broek

Aanschaf

De gezamenlijke aanschaf van tankvliegtuigen door een aantal Europese landen, waaronder Nederland, staat los van EATC. Kolonel Jurgen van der Biezen is voor Nederland betrokken bij het ‘project MMF’. Van der Biezen legt uit: “MMF staat voor Multinational MRTT Fleet, waarbij MRTT de afkorting is voor Multi-Role Tanker Transport aircraft. De A330 kan als tanker en als transportvliegtuig worden ingezet – en indien nodig tegelijk, net als de KDC-10. MMF is de naam voor de gezamenlijke aanschaf en inzet van A330 MRTT tankers.”

Blik op de toekomst: A330 tanker op het platform van Eindhoven © Leonard van den Broek

Tsjechië

Van der Biezen: “Op dit moment werken Nederland, België, Duitsland, Luxemburg en Noorwegen samen in dit project. Elk deelnemend land kan aanspraak maken op een aantal tankeruren. De exploitatie van de tankers is gezamenlijk, maar de planning en inzet zal de verantwoordelijkheid worden van het EATC.” Vanuit verschillende andere landen bestaat interesse om eveneens deel te gaan nemen aan MMF. Als de belangstelling erg groot zou zijn, bestaat zelfs de mogelijkheid om nog extra tankers aan te schaffen. De deadline hiervoor is echter gesteld op eind november 2019. Dit legt dus wel enige druk op de onderhandelingen met kandidaat-landen. Van der Biezen wilde alleen bevestigen dat er gesprekken worden gevoerd met Tsjechië.

Duitse Eurofighter Typhoon © Leonard van den Broek

Droom jij van vliegen bij de luchtmacht?
Dit is je kans!




Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO
Airbus A330 Bijtanken in de lucht KDC-10 Luchtmacht
Delen: Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email Copy Link
Leonard van den Broek
  • Website
  • LinkedIn

Redacteur en fotograaf. Leonard groeide op in Eindhoven waar het vliegverkeer rond het toenmalige Welschap zijn interesse wekte. De afgelopen jaren bezocht Leonard talloze vliegbases in binnen- en buitenland. Zijn specialisatie betreft dan ook de militaire luchtvaart. In het dagelijks leven is Leonard werkzaam als arts bij een GGD.

Gerelateerde Artikelen

KLM-top krijgt minister van Financiën achter zich aan

12/05/2025Redactie

Air France schiet KLM te hulp

11/05/2025Redactie

Te dure Trump-Tarief-Boeings, en wat nu met Schiphol? | Podcast

11/05/2025Goof Bakker
Recent

KLM-top krijgt minister van Financiën achter zich aan

12/05/2025

Embraer verandert plan vrachtvliegtuig

12/05/2025

Passagier filmt bijna-botsing | Video

12/05/2025
Populair

Stappen inbeslagname Russische An-124 gaan verder

10/05/2025

Russen in actie tegen eigen Superjet 100

09/05/2025

Air France schiet KLM te hulp

11/05/2025

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.

Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend
Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Manage Consent
  • Flying Insight
  • Contact
© 2025 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden. For English, also make sure to visit Flying Insight.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Inloggen of account aanmaken

Welkom terug!

Log hieronder in op je account. Een account aanmaken kan bij het plaatsen van een bestelling.

Wachtwoord vergeten?