AirlinesNieuwsProfessional

Dure brandstof en overcapaciteit drukken resultaat Lufthansa

De hoge brandstofkosten en overcapaciteit in Europa hebben het resultaat van de Duitse Lufthansa groep in het eerste kwartaal negatief beïnvloed.

Capaciteit

Dat heeft Lufthansa bekendgemaakt bij de presentatie van de voorlopige cijfers over de eerste drie maanden van het jaar. Lufthansa spreekt van een ‘substantiële sectorbrede toename van de capaciteit in Europa’. 

Brandstof

Als gevolg van hogere brandstofkosten is het resultaat circa 200 miljoen euro lager uitgekomen dan in dezelfde periode vorig jaar. Door de capaciteitstoename, vielen de opbrengsten op de korte- en middellange routes lager uit. “Vergeleken met de hoge niveaus die we vorig jaar zagen”, aldus het moederbedrijf van Lufthansa, Austrian, Swiss, Eurowings en Brussels Airlines.  

Ticketprijzen

De overcapaciteit zorgde voor een neerwaartse druk op de ticketprijzen, maar relativeert Lufthansa, dit heeft ook te maken met het feit dat het eerste kwartaal van 2018 bijzonder goed was. Dat kwam door het wegvallen van Air Berlin. Vooral de opbrengsten per eenheid van Eurowings kwamen in de eerste drie maanden van dit jaar lager uit. “Door het hoge aandeel in het vervoer op de korte- en middellange afstand.” 

Vooruitzichten 

Bij de presentatie van de jaarcijfers had Lufthansa al gewaarschuwd dat het resultaat nu zou tegenvallen als gevolg van overcapaciteit en omdat het eerste kwartaal van 2018 juist zo sterk was. Het operationele resultaat kwam uit op 336 miljoen euro negatief, de omzet kwam uit op 7,9 miljard euro. De vooruitzichten voor het tweede kwartaal zijn beter. Lufthansa zet een rem op de eigen capaciteitsgroei en ziet binnen Europa eenzelfde trend. 

Tags

Redactie

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - het luchtvaartnieuws & meer

Gerelateerde artikelen

Back to top button