De ingebruikname van de nieuwe pier van Schiphol is met een jaar uitgesteld. Dat meldt de luchthaven. De A-pier had eind dit jaar open moeten gaan. Dit wordt nu naar verwachting december 2020. Het oorspronkelijke plan was te ambitieus.
Te ambitieus
Een woordvoerder van de luchthaven zegt tegenover Up in the Sky dat de planning vanaf het begin “strak en ambitieus” was. In januari 2018 had de bouw moeten beginnen. Er was echter pas een aannemer geselecteerd in april. De bouwtijd was geschat op twee jaar. Dat blijkt nu 2,5 jaar te worden. “De complexiteit van de pier speelt hierin een rol”, aldus de woordvoerder.
Terminal
Mogelijk is de nieuwe terminal ook later klaar. Daarop hint Schiphols commerciële topman André van den Berg in een interview in De Telegraaf. De planning is om de terminal in 2023 klaar te hebben. “Ik ga geen jaartallen meer noemen. We kijken er naar”, aldus Van den Berg.
Flexibel
“De contouren van de nieuwe pier zijn inmiddels goed zichtbaar”, aldus Schiphol. De pier wordt flexibel inzetbaar door onder meer de aanwezigheid van voorzieningen voor grenscontrole en security filters. Hiermee kunnen alle typen passagiers (Schengen, Non-Schengen, gescreend en niet gescreend) worden gefaciliteerd.
Gates
De pier wordt geschikt voor zowel narrow- als wide-body toestellen. In totaal komen er acht nieuwe gates bij. Aan de noordkant vijf voor narrow-body vliegtuigen, aan de zuidkant drie voor wide-body vliegtuigen.
Hoogste tijd
Eerder schreef Schiphol nog over de opening in 2019: “De hoogste tijd, want het aantal reizigers via Schiphol blijft groeien.” Het drukst is het op Schiphol in vertel 1, voor de Schengen bestemmingen. Die nieuwe pier moet wat druk van de ketel halen. Ook breidt Schiphol de hal achter de security uit. Er komt een tussenverdieping, de zogenaamde mezzanine, waar de security-lanes naar worden verplaatst. Zo komt er meer ruimte voor wachten, horeca en winkels. De planning is dat de verdieping over ruim een jaar klaar is.