Minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) heeft een eerste stap gezet naar meer ruimte voor het vliegverkeer op luchthaven Lelystad. Dat schrijft zij in een brief aan de Tweede Kamer.
Luchtruim
Het schrijven is de aftrap voor de daadwerkelijke herziening van het Nederlandse luchtruim, de ‘startbeslissing’. “Deze beslissing markeert de afronding van de onderzoeksfase van het programma”, aldus Van Nieuwenhuizen.
F-35
De herindeling van het luchtruim moet ‘in 2023 en daarna structureel meer capaciteit biedt voor civiel (commercieel) vliegverkeer, conform afspraak in het regeerakkoord’. Daarbij wordt rekening gehouden met de komst van de F-35 als vervanger van de F-16 èn met een verdere ontwikkeling van luchthaven Lelystad.
Klimaat
“Een luchtruim waarin klimaat en leefbaarheid voor het eerst expliciet zijn meegewogen als ontwerpbelang, naast veiligheid en capaciteit. Een luchtruim ook dat zoveel mogelijk voorbereid is op de komst van nieuwe gebruiksvormen zoals onbemande systemen (drones) en waarin rekening gehouden wordt met internationale afspraken.”
Lelystad
De minister benadrukt dat de grootschalige herziening van het luchtruim niet alleen is bedoeld voor groei en een efficiënter gebruik, maar ook voor verduurzaming. “Bij het bereiken van deze doelen staat uiteraard veiligheid steeds voorop.” Hoewel de herziening van het luchtruim voor 2023 op de agenda staat, worden al eerder maatregelen genomen om Lelystad de ruimte te geven.
Schiphol
Om dat te bereiken wordt het uitgangspunt dat er geen ‘interventie mag zijn met het Schiphol-verkeer’ losgelaten. En er mag standaard gebruikgemaakt worden van het luchtruim dat primair is voorbehouden aan militair verkeer. “De luchtverkeersleidingsorganisaties hebben zich nadrukkelijk achter de maatregelen geschaard”, schrijft Van Nieuwenhuizen.
Baangebruik
“De maatregelen bieden meer ruimte voor het vliegverkeer van Lelystad en zorgen ervoor dat het Lelystad-verkeer op een vergelijkbare manier wordt afgehandeld als het verkeer van andere Nederlandse luchthavens. Dit betekent dat een vliegtuig op de aansluitroutes van Lelystad Airport net als elders in Nederland ongehinderd kan klimmen; alleen bij uitzondering, bijvoorbeeld als gevolg van weersomstandigheden, specifiek baangebruik op Schiphol of bij daadwerkelijk gebruik van militair luchtruim is dit op de Lelystad-routes niet altijd mogelijk.”
Defensie
Deze ‘verbeteringen’ zijn uiterlijk in de winter van 2021 / 2022 doorgevoerd, zo zegt de minister toe. “Zij vormen in de aanloop naar de luchtruimherziening een mooi resultaat van de civiel-militaire samenwerking die we zijn aangegaan voor een effciënter gebruik van het luchtruim.” De brief is mede-ondertekend door staatssecretaris Barbara Visser van Defensie.