Aankomende zomer zal Icelandair haar capaciteit tussen Amsterdam en Reykjavik uitbreiden. De Ijslandse maatschappij zal deze zomer uitsluitend met Boeing 767’s naar Schiphol vliegen, in plaats van zowel 767’s als de kleinere 757’s.
Concurrentie
Ondanks het verdwijnen van concurrent WOW air zal het monopolie van Icelandair van korte duur zijn. Kort na het faillissement van de Ijslandse budgetvlieger kondigde Transavia aan vanaf deze zomer te gaan beginnen met vluchten naar Ijsland.
Capaciteit
De totale capaciteit tussen Nederland en Ijsland gaat er ondanks de inzet van grotere vliegtuigen en nieuwe routes toch op achteruit. Waar WOW air tweemaal daags met een A320, A321 of A330 vloog, vliegt Transavia slechts drie maal per week. De inzet van een 767 in plaats van een 757 betekent voor Icelandair de mogelijkheid om dagelijks 71 extra passagiers te vervoeren.
767
In verband met het vliegverbod voor de Boeing 737-MAX heeft Icelandair twee Boeing 767’s ingehuurd. “Beide toestellen worden tot eind september ingezet”, meldt de maatschappij. Icelandair bekijkt ook de mogelijkheid om nog een derde toestel te huren. Mocht de MAX voor september weer mogen vliegen, dan worden de 767’s ingezet om de frequenties op te voeren in het piekseizoen.