GoofNaast het nieuws

Buffett | Goof

Precies vandaag, maar dan gisteren, landde midden in de paasdrukte op Teuge opeens de Embraer Phenom 300 van Warren Buffett. 

Jawel, u leest het goed: het ding is van die beurs-goeroe, maar wordt ingezet door Netjets, en dat is weer van Berkshire Hathaway, en dat is weer van WB. 

Lang geleden kreeg ik via het prachtblad Piloot & Vliegtuig een uitnodiging om eens te komen kijken bij Embraer, in Sao José dos Campos. Er was een gezellige persconferentie, en daar werd van alles verteld over de Brasilia en de Bandeirante, en over hun succesvolle opvolgers: de E145 en E190. De derde stap zou binnenkort gezet worden. Je zou denken: groter groeien. Richting de Markt der Markten: A320/B737. 

Niet dus: business-jets. Bam! Alles werd ingezet op de nieuwe Phenom-serie, en blingbling-versies van de E145/190: de Legacy en de Lineage. 

Merkwaardig, to say the least. Stel je eens voor: je staat op het punt om een succesvolle opvolger voor de VW Golf en de Ford Fiesta op de markt te brengen, en je gaat Corvettes bouwen! 

Veel verklaring kwam er niet. Natuurlijk: Mercedes en BMW verdienen het meest op hun rundlederen topmodellen, dat is bekend, ook relatief. De markt voor mid range narrowbodies is echter duizend keer groter dan die voor BJ’s. 

Een belangrijke reden waarom de Russische en de Chinese contestanten niet aanslaan is dat ze het wereldwijde netwerk niet hebben. Geen lokale dealers, waar je een lampje kunt laten vervangen, zeg maar. Maar dat had Embraer nu net wèl! Bedje was gespreid om het veertig jaar oude B737 en A320-bastion (-kartel?) geduchte concurrentie te gaan aan doen. En dan ga je speeltjes voor de superrijken maken… Ruikt naar politiek. 

Heel actueel ook, nu de Boeing Max aan de grond gehouden wordt door een probleem dat rechtstreeks terug te voeren is op het veel te lang rekken en strekken van een zwaar verouderd platform. 

Embraer, met een prachtige technische staat van dienst, met snelle certificaties, had de wereld de nieuwe mid-range airliner kunnen schenken. Infelizmente isso não aconteceu! 

Enfin, morgen ga ik een stukje vliegen met een nieuwe loot aan de overvolle business-jet-boom: de Pilatus PC-24. U hoort van me. 

Goof Bakker

Tags

Goof Bakker

Columnist. Goof is reclame-tekstschrijver en vlieger op de Cessna O-2A en de Yak-52. Hij schrijft een column in Piloot & Vliegtuig. Goof schrijft ook voor diverse bladen, kranten (NRC / Volkskrant) en magazines.

Gerelateerde artikelen

Back to top button